Těhotenství bez potíží

Autor

Těhotenství je předehra té nejkrásnější melodie v životě ženy – mateřství. Má-li být vývoj děťátka po celou dobu předehry co nejharmoničtější, je nutné, aby dávala těhulka velký pozor na nástrahy, které číhají.

O některých komplikacích, jež mohou po čas gravidity nastat, jsme se v naší rubrice „Od početí…“ už rozepsali, a proto mnohá témata už jen v rychlosti zmíníme.

Čemu se může nastávající maminka sama vyhnout?

Vznik strií nelze vůlí a pravidelnou péčí o pokožku zcela eliminovat, ale v moci každé těhulky je více či méně úspěšně proti striím bojovat. Strie, neboli pajizévky vznikají z rychlého nárůstu objemu v určitých tělesných partiích (u těhotných samozřejmě nejvíce na břiše), určitý vliv hraje dědičnost (genetické dispozice) a hormonální výkyvy. Zopakujme si tedy zásadní a nejúčinnější radu, jak proti striím: MAZAT! Promazávejte si pravidelně, nejlépe několikrát denně oblast rostoucího bříška přípravky proti vzniku strií, efektivní je i mazání čistým (bez přídavku soli) sádlem. Pokožka potřebuje zvýšenou hydrataci a je nutné zachovat její elastickou schopnost.

Nevolnostem především v prvních 12 týdnech těhotenství lze předcházet tím, že se vyvarujeme zakouřeným prostorům, nevětraným prostorům, místům, kde se mísí vůně či zápachy. Většinou už sama nastávající maminka po čase rozpozná, která vůně jí v období gravidity přestala vonět nebo dokonce vyvolává nevolnosti. POZOR NA aromaterapii. Všechny VŮNĚ, které vám přišly před otěhotněním příjemné a libé nemusíte dobře snášet nyní a naopak některé vůně mohou uškodit. Nevolnosti někdy přicházejí nezávisle na čichovém vjemu a vyhnout se jim takřka nelze. Pokud vás trápí silné nevolnosti, poraďte se s vaším gynekologem, jak na ně účinně vyzrát.

Dlouhým cestám je lepší se VYHÝBAT. Na začátku těhotenství vám cestování (především autem, vlakem, autobusem, či letadlem) může způsobit žaludeční obtíže a výše zmíněné nevolnosti (v hromadných prostředcích bývá hodně lidí, málo čerstvého vzduchu) . Cestování v pokročilém stadiu těhotenství je nebezpečné kvůli otřesům, které v dopravním prostředku podstupujeme – vyšší riziko potratu. Těhotné automobilové řidičky mohou rovněž vykazovat pomalejší reakce – vyšší riziko autonehody. Bezpečnostní pásy by měly být správně umístěné. Dlouhé sezení nedělá dobře žílám na nohou a často způsobuje i dispozice k otokům dolních končetin, kterými těhulky mnohdy trpí.

Nošení těžkých břemen je pro gravidní ženy zcela NEPŘÍPUSTNÉ. Pozor na nošení těžkých nákupů, stěhovací manévry, přenášení starších ratolestí v náručí. Uvědomte si, zda nevykonáváte manipulaci s těžkými břemeny v zaměstnání.

Nebezpečné jsou i některé vaše pohyby. Častá pozice v podřepu se těhulkám nedoporučuje z důvodu dispozice k dřívějšímu otevírání a nástupu porodu. Snažte se nekřížit při sedu své nohy (hrozí křečové žíly), v sedu si dolní končetiny raději podložte do zvýšené polohy, aby krev v žilách snadněji proudila.

Pozor na potraviny a potravinové doplňky. Všechny vitamíny nemusí přinášet našemu tělu (a tělu vyvíjejícího se děťátka) pouze zdraví, ale předávkování či nedostatek určitých skupin vitamínů může naše tělo a vývoj miminka ohrozit. Pokud chcete užívat potravinové doplňky, poraďte se s vaším gynekologem, jaký typ doplňků je pro vaše potřeby vhodný (pozor např. na vitamín H tzv. biotin, vitamín A, vitamín K, hladinu hořčíku). Strava každé těhotné ženy má být pestrá a vyvážená, různorodá. Pozor na alkohol a kofein – doporučuje se zcela nekonzumovat, omezit solení a sladkosti.

Sladkosti mohou vyšplhat s ručičkou váhy nebezpečně nahoru. Desítky kilogramů navíc se pak obtížně a bolestivě shazují a přispívají k dispozicím k závažným onemocněním a mnoha přidruženým komplikacím. Mají zásadní vliv na kazivosti zubů – v těhotenství je třeba věnovat péči o zuby zvýšenou pozornost.

Masáže si v těhotenství dopřejte pouze u specialisty, kvalifikovaného maséra, který má s masážemi gravidních žen zkušenosti. Některé typy masáží a masážních hmatů jsou pro těhulky nevhodné i nebezpečné a mohly by vám i miminku ublížit. POZOR na některé typy masážních olejů a bylinek přidaných do olejů či emulzí (mohou spustit dokonce i kontrakce).

V letním období se těhulkám příliš nedoporučuje slunění, přímé vystavování slunci – zejména bříško je lépe žhavým paprskům nevystavovat. Výkyvy teplot jsou pro organismus zátěží a mohou ohrozit klidný průběh těhotenství ( pozor také na saunováníNEVHODNÉ kvůli přehřátí, plod má vyšší teplotu, než je teplota vašeho těla). Kvůli změně tlaku není pro těhotné ženy doporučované ani potápění. V teplých letních dnech doplňujte tělu tekutiny, dehydratace v těhotenství je velmi nebezpečná.

Cestování do vzdálených a nebezpečných zemí se zvýšeným rizikem nákazy, kam je nutné se předem očkovat, není pro těhulky vhodné. Komplikace mohou vašemu stavu a zdravotnímu stavu plodu ublížit.

Cvičení – gravidním ženám se nedoporučují nové typy pohybových aktivit, cvičení, při němž dochází k otřesům nebo rizikům pádů je pro těhotné zcela nevhodné. Ideální cvičení pro těhotné – chůze, plavání, jóga.

V těhotenství je potřeba dávat zvýšený pozor na riziko pádů. Zejména pády na břicho bývají velmi nebezpečné. POZOR v zimním období, při náledí. Jedno uklouznutí může mít velmi tragické následky. Pokud přece jenom k pádu došlo, nechte se ještě pro jistotu vyšetřit lékařem.

Myostimulátory, nízkofrekvenční pulsní magnetoterapie jsou pro těhotné zcela nevhodné. Větší prokrvení, zejména v oblasti malé pánve, může vést ke vzniku komplikací.

Pozor na infekce. Infekce močových cest ohrožují průběh těhotenství. Dodržujte správná hygienická pravidla, dejte pozor na špatně tepelně zpracované pokrmy, prošlé potraviny. Dbejte na hygienu rukou. Ovoce a zeleninu před konzumací řádně umyjte.

Ženám, které prožívají tzv. rizikové těhotenství se radí poctivě DODRŽOVAT všechna DOPORUČENÍ lékaře. Pro tyto ženy platí přísnější pravidla, protože jejich těhotenství je ohrožené nějakou komplikací.

Navzdory všem omezením, která mohou do období gravidity vstoupit si lze těhotenství vychutnat jako jednu z nejkrásnějších životních etap. Nebo alespoň nádhernou předehrou mateřství, období, které brzy přijde. Hodně zdraví a psychické pohody, těhulky!

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na