Móda 50. let

Autor

Padesátá léta. Ve světě probíhá tzv. Studená válka, která vyúsťuje v Korejskou válku (1950-53). V roce 1953 umírá J.V. Stalin.

Události doby ve značné míře ovlivňují i styl oblékání a tehdejší módu. Do popředí vstupuje pragmatismus. Více, než precizní zpracování skvostných návrhů, začíná se uplatňovat sériová výroba.

Do světa módy doslova vtrhl italský temperament. Přináší novou energii. Představitel italské módy Emilio Pucci se ocitá na výsluní vlastně náhodou. Ovšem, jak víme, většina důležitých událostí se děje na základě náhod a toho, že jsme ve správnou dobu na správném místě. I mladičký Emilio kdysi byl. Zajisté netušil, když si, coby velký nadšenec sportu, zajel jednoho dne zalyžovat, že potká fotografku módního časopisu Harper´s Bazar. Tu natolik fascinovala Pucciho lyžařská kombinéza, jíž si navrhl sám, že se rozhodla nadanému návrháři pomoci s propagací.

Pucci startuje svými lyžařskými obleky, tentokrát pro muže i pro ženy a zmíněné modely jsou propagovány na stránkách prestižních časopisů.  Itálie promlouvá sportovním stylem skrz výraznou barevnost. Pozornost se věnuje doplňkům- zipy a manžety ozvláštňují pohodlné svižné oblečení. V roce 1950 si Emilio Pucci otevírá svůj krejčovský obchod. Ve světě získává výstižnou přezdívku „Prince of Prints“. Díky Puccimu přicházejí na scénu dodnes velmi oblíbené capri kalhoty.

Itálie promlouvá ještě jednou revoluční novinkou. Jsou jí pletací stroje. Díky nim putují italské svetry do celého světa. Tvůrcem „italského zázraku“ je Renato Crotti. Filmový průmysl , místní delikatesy a turistické atrakce lákají svět a ukazují to nejlepší z šťavnatého rozzářeného a barevného státu.

Padesátá léta zdůrazňují velká prsa, široké boky (symboly plodnosti) a stažený pas. Ženy si dopřávají velmi vysoké podpatky, které erotizují nohy. Nosí se úzké živůtky a krinolínové sukně. Modelky už nejsou focené pouze v ateliérech, ale přechází se ven. Oděv má tak přírodní švih a atmosféru.

A je tu Givenchy. V roce 1951 otevírá svůj krejčovský salón. Jeho typickým módním projevem jsou oddělitelné prvky v oblečení. Halenka Bettina pojmenovaná podle jedné z top modelek, které ji předváděly, je toho důkazem. Givenchy je mistr v kombinování. Jeho módní průlom, siluetu A uvedla  herečka Audrey Hepburn. Určitě si mnozí vzpomeneme na malé černé šaty ve Snídani u Tiffanyho. Značka Givenchy se ujímá a její jméno sílí. Brzy získává popularitu i řadou fascinujících vůní. I pro mne je Givenchy alespoň v tomto směru jedničkou.

Již celosvětově známý a uznávaný Christian Dior představuje siluety H a A a Y. Přicházejí princesové šaty bez pasu končící v půlce lýtek. Tento styl je určitým procentem žen zbožňovaný, ale nachází i své kritiky. Zřejmě všem nepasuje k postavám. New Look pokračuje, stále oblíbený, žádaný a in.

V roce 1953 zahajují Laura a Bernard Ashleyovi výrobu bytového textilu a tapet.

První butik s pánskou módou a doplňky otevírá v roce 1957 pracovitý, dříve působící pod Diorem, Pierre Cardin. Sídlí v Paříži. Brzy se zaměřuje na konfekční oblečení. Jeho „kosmický styl“ získá věhlas v šedesátých létech. A to opravdu značný.

Na scénu se v roce 1954 vrací mademoiselle Coco Chanel. Na skok se vrací z důchodového ústranní a přináší návrat elegance a klasiky v ozdobném kostýmku „Chanel“.

Téhož roku zavírá svůj krejčovský podnik Elsa Schiaparelliová. Ikona módy širokých ramen s vycpávkami jako protiklad k úzkému pasu. Známe dodnes její nadčasovou hlášku „Tradice jsou proto, aby se porušovaly“.

Nové jméno, které svět dosud nezná, ale v budoucnu se zapíše velikým módním objevem (minisukní, ale to až v příští kapitole o 60.létech) je Mary Quantová. V roce 1955 si rozpustilá Mary otevírá první „bazarový“ boutique v londýnském Chelsea.

Pojďme dál. Oblečení je ozvláštněno pelerínami, zabalovacími kabátky. Módní návrháři sahají k pestrým lehoučkým látkám pro blůzky z italského hedvábí.

Pomocný návrhář u Diora, mladíček Yves Saint Laurent, vystupuje z ústranní a ujímá se velké pozornosti. V roce 1957 Christian Dior umírá. Je na Laurentovi, aby nadále udržel světové jméno Diorova salónu a zabránil krachu proslulého podniku. O rok později přichází s kolekcí 178 modelů. Modelem číslo 116 se stávají šaty v trapézové linii. Volné, už bez vosího pasu, přesto slušivé, elegantní a přitažlivé. Sotva 22 letý chlapec Yves Saint Laurent oslovil celý svět. Jeho motto: „Když se člověk v šatech cítí dobře, všechno se mu daří. Dokonalé oblečení je průvodkou ke štěstí.“ I o něm ještě uslyšíme. Hodně.

Padesátá léta promlouvají nadýchaným vzhledem, balónovými sukněmi.

Chybí mi individualita. Z módy 50.let dýchá kolektivismus a neosobní projev. Jak už jsem psala v úvodu, politika ovlivňuje a prolíná se i do módy. Otěže komunismu a masových přístupů ke všemu, kdy nic nepatří nikomu, ale všechno všem, se projevují i v naší módě.

V padesátých letech se narodila moje tchýně s tchánem. Pro někoho útlak, doba nesvobody a šeptem vyřčených pravd. Pro jiné doba dětství…

Co říkáte tehdejší módě, líbí se vám?

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na