Cvičení s M. Mikulandovou 1/3

Autor

Vítejte u nového miniseriálu s paní Magdalenou Mikulandovou, porodní asistentkou a zakladatelkou Studia pro ženy. Právě toto studio nabízí různé kurzy cvičení a my si tyto druhy rozebereme, aby si zájemci o aktivní péči o tělo nejlépe vybrali to, co by potřebovali a chtěli. I my se tedy budeme věnovat cvičení. Začneme obecně a následovat bude cvičení pro děti a – jak jinak s porodní asistentkou – cvičení pro těhotné a po porodu.

Velice oblíbená cvičení jsou joga a pilates. Přibližte nám, prosím, tato cvičení a řekněte, v čem se liší.

Joga je pomalé protahovací cvičení, které vychází z toho, že zvětšujete kapacitu svého rozsahu těla a pracujete na své ohebnosti, pružnosti. Tento typ cvičení však správně vychází ze stavu mysli a proto extrémně také napomáhá uvolnění v oblasti psychiky. Pilates je cvičení, které se na první pohled podobá joze, ale pilates využívá váhy těla cvičence, a tedy každý si nakládá při cvičení tolik, kolik právě jeho tělo unese. Pilates je o trochu dynamičtější, ale stejně jako u jogy se vychází z ustálených pozic.

Pro koho jsou tato cvičení vhodná? V čem se liší pro děti a těhotné?

Oba typy cvičení jsou vhodné pro všechny. I pro těhotné či starší lidi.
Neskáče se, neběhá ani neposiluje díky pomůckám. Cvičenec využívá pouze své tělo a při cvičení musí zapojovat svoji mysl. Joga i pilátes se hodí jak pro děti, tak pro těhotné. Ale je nutné tyto dvě skupiny od sebe odlišit. Děti mohou zvládnout jen určité typy cviků a je nutné dávat pozor na to, že se jejich organismus stále vyvíjí. Také je nutné dětem přidávat prvky, které je budou bavit a zvýší jejich koncentraci. U těhotných je zase velmi důležité aby předcvičoval specialista, který se těhotenským cvičením opravdu zabývá. Zde by mohlo zase dojít k nezvratným poškozením v rámci krvácení apod. Proto je nutné u obou těchto specifických skupin dobře volit cviky, zamýšlet se nad tím, jak celou cvičební jednotku utvořit, aby splňovala účel, ale aby zároveň nemohla ublížit. Nicméně tento typ cvičení mohu dětem i těhotným jenom doporučit.

Věnujete se také aerobicu, pro koho toto cvičení doporučujete? Na co je vhodné?

Aerobic je aerobní typ cvičení, který využívají hlavně ti, kteří chtějí posilovat fyzickou schopnost. Jde o kombinaci posilování a aerobního cvičení (skoky, dřepy, taneční kroky v rychlém tempu). Aerobic pořádáme pro všechny skupiny našich klientů včetně dětí. Výjimkou jsou těhotné ženy. U žen po porodu se musí dávat při takovém cvičení pozor na skákání a umožnit ho, až když jsou porodní orgány úplně v pořádku a na svém místě – zhruba tři až čtyři měsíce po porodu.

Známým a většinou doporučovaným cvičením – sportem je také plavání. Na co je vhodné a čemu/kdy se naopak vyvarovat?

Plavání je výborný spor i relaxační metoda. Je však důležité rozdělit, kdo plave. Pokud jde o děti je nutný vhodný dozor, dobře odhadnout čas pobytu ve vodě (dětská termoregulace není stejná jako u dospělých) a v neposlední řadě také druh cvičení a zároveň zábavy a relaxace. Pokud bychom mluvili o novorozeneckém plavání, tak to už jde o velká specifika a je nutné, aby si rodiče vybrali vhodné pracoviště s velkými zkušenostmi. Těhotenské plavání je také velice žádané, ale je důležité, aby byl bazén hygienicky uzpůsoben pro plavání gravidních žen. Také teplota nesmí být nijak přehnaná, vytváří to větší možnost gynekologických potíží v těhotenství. Lektorka musí být zkušená a vědět, co s těhotnými cvičit, kdy a také proč. Pozor na úrazy těhotných v běžných bazénech od ostatních plavců.

Méně známé je už cvičení „Bosu“.

Cvičení Bosu je aerobní poměrně těžké cvičení, které lze přirovnat k aerobiku, jen vše cvičíte na půlmíči a stále musíte vyvažovat. Efektem cvičení Bosu je právě to neustálé vyvažování, a tím pádem zapojování jiných svalových skupin než běžně při nějakém cviku zapojujete. Od lehkých verzí cvičení Bosu můžete dle Vašich schopností dojít až k velmi fyzicky náročné cvičební jednotce, která se svojí náročností vyrovná atletickému tréninku.

A nakonec jedna oblíbená cvičebně-taneční činnost: břišní tanec.

Břišní tanec je velmi vhodná aktivita jak pro běžné ženy, či těhotné až po matky s miminky do šesti měsíců v náručí. Jde však o aktivitu, která taktéž potřebuje určité duševní rozpoložení a víru právě v tento tanec. Nejde o cvičení, které by Vám absolutně zpevnilo svaly, ale jde druh pohybu, který výborně prokrvuje malou pánev, uvolňuje páteř a napětí v těle a v neposlední řadě rozjasní mysl. Vřele doporučuji všem věkovým kategoriím!

Děkuji za cvičební rozhovor a těším se na příště!

JAKÉ CVIČENÍ BAVÍ NEBO BY BAVILO VÁS?

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na