Kouzlo mozaiky

Autor

Trpělivost, šikovné ruce, cit pro barevné kompozice a notná dávka nadání. To jsou vlastnosti a dispozice každého úspěšného výtvarníka. Víte, jak se rodí mozaikář? V čem je podobné zacházení se sklem a zacházení s muži? Odpovědi na tyto a mnohé další otázky se dozvíte v následujícím rozhovoru. Dovolte, abych vám představila paní Danu Teturovou a její tvorbu…

Paní Teturová, jak dlouho se věnujete Vaší tvorbě? Kde jste se s mozaikami poprvé setkala a čím Vás fascinovaly?

Pro mé setkání s mozaikou platí přesně, že všechno špatné je k něčemu dobré. Pátrala jsem po kurzu, protože jsem si chtěla trochu zkrášlit betonový kraj záhonu na zahradě a protože kurz, který jsem si sehnala v Rakousku blízko naší hranice byl zrušen, doporučila mi lektorka kurz v Itálii u anglického lektora Martina Cheeka. Martin Cheek je stejně jako já obdivovatel Jiřího Trnky a jeho původní povolání je animátor. Své kurzy tedy vede s hravostí a kreativní svobodou. Přitom však má k dispozici pro tvorbu mozaiky nejlepší italské sklo. Když jsem tehdy začala vytvářet svoji první mozaiku, úplně jsem propadla kouzlu barev i skla. Nemohla jsem se nabažit tvorby mozaik z těchto materiálů a tak jsem se vrátila domů a vytvářela jednu mozaiku za druhou. Navíc jsem absolvovala ještě v Itálii cestu po stopách mozaiky ve Florencii, Ravenně a Benátkách. Myslím, že jsem nemohla dostat lepší základ a motivaci.

S jakým materiálem pracujete a kde sháníte potřebný materiál pro Vaší práci?

Zpočátku jsem zkoušela různé materiály, včetně oblázků, keramiky, porcelánu a dalších, ale vždy jsem se vrátila ke sklu. Obdivuji hru světla na skle a je úžasné, že dovede být v různou dobu dne či období úplně jiné. Takže postupně jsem začala být věrná sklu a dokonce jsem si rozšířila svou činnost o techniky tavení skla. Materiál objednávám v zahraničí, protože u nás není k dostání a pokud ano, je dražší, než venku, včetně marže. Navíc se u skla vyplatí kvalita, protože s nekvalitním sklem se téměř nedá pracovat a je zde riziko poškození.

 

Jaký je Váš profesní vzor? Kdo Vám radil a pomáhal v začátcích a kdo Vám je oporou a rádcem ve Vaší práci nyní?

Měla jsem zase štěstí. Tím že Martin Cheek mi nastavil laťku vzdělávání velmi vysoko, dostala jsem se k dalším učitelům, kteří patří ke světové špičce. Už třetí rok se učím u Maestra Giulia Menossiho v Udine v Itálii, absolvovala jsem také vzdělávání u Luciany Notturni v Ravenně. Tavení skla jsem se potom učila u Miriam di Fiore také v Itálii. Mohla jsem se tak naučit opravdu tradiční italské technice mozaiky a to si myslím, že je skvělý základ pro další rozvoj mých vlastních technik i námětů. Tím, že se mozaikáři potkávají na kurzech a potom komunikují na internetu i Facebooku, tak je samozřejmě řada umělců, které obdivuji, především v oblasti moderní a 3D mozaiky. Pevně doufám, že se také časem propracuji k vlastnímu rozvoji výtvarné tvorby.

Jakým způsobem vytváříte své obrazy? Jak dlouho trvá, než vytvoříte jeden obraz?

To je velmi různé a záleží to na technice a velikosti díla. Nejpracnější jsou tradiční italské mozaiky – krajiny nebo portréty. To může být i několik týdnů tvrdé práce. Každý jednotlivý kamínek může ovlivnit celý obraz, pracuje se často s velmi malými kousky skla. Naopak při tvorbě obrázků technikou tavení skla, kdy se obrázky vytváří ze skleněných fritů nebo si připravuji součásti skla pomocí kahanu, je velmi dlouhá příprava, radostná práce a strašně dlouhé tavení v peci. Obrázky z několika vrstev mohou strávit v peci až přes 100 hodin.

Je zapotřebí i fyzická síla nebo stačí kreativita, fantazie a šikovné ruce?

Já pracuji se speciálním mozaikářským kladivem a to potřebujete naopak co „nejněžnější“ ruce. Navíc po letech práce se sklem, musím říct, že je to pro zpracování velmi zajímavý materiál. Je velmi pevný, ale také velmi křehký, je velmi tvrdošíjný a stejně tak tvárný a poddajný. Musíte s ním tedy nakládat velmi sofistikovaně a diplomaticky, něžně i důsledně – skoro jako žena s mužem (úsměv). Ale ono vám to vždy vrací svoji věčnou hrou se světlem.

Jaké motivy tvoříte? Jaké motivy obrazů a jaká metoda tvorby je Vám osobně nejbližší?

Moje tvorba se ustálila na obrazech krajiny a portrétů. Souvisí to s mojí láskou k přírodě, především stromům, lesům, vodě a k lidem.

Jakého ocenění si nejvíce považujete?

Podařilo se mi zvítězit v soutěži vypsané americkou internetovou asociací Conterporary Mosaic Art se svým portrétem Camuflage.

Jak reaguje Vaše rodina na Vaši práci?

Moje rodina se zpočátku nestačila divit, protože jsem kouzlu mozaiky propadala tak silně, že jsem postupně opustila po 25 letech manažerské činnosti svoji práci a rozhodla se svá zbývající produktivní léta věnovat této práci. Ale jinak mě samozřejmě podporují a jsou mými prvními kritiky.

Co Vám Vaše práce přináší a čím Vás obohacuje?

Fascinuje mě, že mě to pořád baví, vlastně víc a víc. A taky, že můžu pořád tvořit a hledat něco nového. Ale především je to úžasná terapie, protože vám to dokonale zaměstná mysl. Takže nemyslíte na starosti a bolesti tohoto světa, ale na tvorbu a krásu skla. A to je úžasné.

Kde Vás najdeme? Kam si můžeme přijít Vaši tvorbu prohlédnout?

Doma – to je v rodinném domku v Brně Soběšicích, jsem si postupně vytvořila dvě dílny a také malou galerii na půdě. Takže každého ráda přivítám a ukážu mu svoji práci. Také bych moc ráda letos realizovala výstavu pravděpodobně v Brně a to určitě oznámím na svých web stránkách www.teturova.cz

Děkuji za rozhovor i za zajímavou pozvánku do Brna. Přeji splnění nejen profesních snů a těším se na viděnou.

Více práce uvidíte na http://www.teturova.cz/galerie
Foto: osobní archív paní Teturové

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na