Moderní syrské umění očima Talala Moually

Můj zájem o malování opadl po dokončení prvního stupně ZUŠ, když jsem místo na návrhářství, šla na gymnázium. Po letech, kdy vrcholem mého umění, byla návštěva minigalerií poblíž kaváren, mne pozval do svého atelieru  Talal Moualla. Zrovna připravoval obrazy na výstavu „Silence/Ticho“. Desítky štětců na stole a obrovská plátna. Celá atmosféra uvnitř mi učarovala. Vážila jsem si ho i předtím, protože to je šarmantní a vzdělaný člověk. Život s námi ale občas hraje zvláštní hry. Někteří lidé vstoupí do našeho života a zase odejdou. Někteří zůstanou jen chvíli a navždy změní náš život. A přesně to se stalo. Propadla jsem svojí staré vášni. Nemine týden, kdy bych nenavštívila galerii, nemine den, abych v umění nehledala (trochu “nietzcheovsky”) únik před realitou života.

Na jaře mne napadlo zajít do některé z galerií v centru Brna a poptat se, jestli prodávají (a znají) moderní arabské umění. Když jsem v jedné z nich vyslovila formulku „moderní arabské umění a akty“, dostalo se mi ponaučení: „neblázněte, islám figurativní motivy zakazuje, na to je přeci šaria“. Po nějaké době, jsem narazila na blog Šádí Shanzaána, kde říká: „„Arabové žijí z minulosti. Rádi odkazují na časy, kdy byla jejich civilizace na nesrovnatelně vyšší úrovni, než evropská a kdy byl arabský svět centrem vzdělanosti a umění.“ Akademicky vzdělaný malíř (majitel jedné nejmenované galerie) a česky píšící blogger, mne tak utvrdili v tom, jak hluboko v temnotě vězí povědomí o moderní arabské tvorbě v ČR. Ráda bych v rámci maximální možné míry objektivity představila jednoho z řady úspěšných arabských umělců, kteří „nežijí z minulosti“. Cítím, že to dlužím jemu i všem těm báječným lidem, které na své cestě životem poznávám.

 

„Projevy tvůrců z Blízkého východu zaujaly svým vnitřním světem a spíše strukturálním až haptickým zpracováním“ uvedla v hodnocení mezinárodního uměleckého sympozia v Dubaji, paní Kateřina Štenclová (více o sympoziu na http://www.stenclova.com/stenclova/dokumenty2.html). Tohle je jeden z mála komentářů v češtině, které jsem v souvislosti se jménem Talala Moually nalezla. Je překvapivé, jak málo se mluví o současném arabském umění vůbec. Možná to je ale specialita naší tolerantní a sekulární společnosti. Proč také mluvit o použití kvazikrystalické geometrie v obrazech, když můžeme psát do nekonečna o burkách… Carlos Castaneda řekl: Věci se nemění. Jen vy se na ně díváte jinak.“.  Ráda bych vám dnes, prostřednictvím obrazů, představila zástupce syrského moderního umění – malíře, kurátora, kritika, p. Talala Mouallu. Třeba teď i vy dostanete příležitost  podívat se na „na věci jinak“.

 

Talal Moualla se narodil v roce 1952 v Sýrii. Studoval v Sýrii (B.A. Arabic Language, Tishreen University) a Itálii (Special Studies in Contemporary Art History, Siena). Uspořádal celou řadu svých výstav a na mnoha se podílel (i jako člen výboru bienále). V současné době je ředitelem Centra Arabského umění v Sharjah (jeden z emirátů SAR). Jeho práce kupují jednotlivci i organizace v Sýrii, Japonsku, Francii, Itálii, na Kubě, v Belgii, USA, Egyptu, Lýbii, Rumunsku, Dánsku, GB, Holandsku, Německu, Spojených arabských emirátech, Rakousku, Jordánsku, Libanonu a Bahrainu. Napsal řadu studií a kritik. Podílí se na tvorbě televizní programů o umění. Je členem řady uměleckých asociací (např. International Artists Union – AIAP, Paris; International Criticism Agency – ICA, Paris).

 

Co se skrývá za jeho akrylovými barvami? Je to především vnitřní uspokojení. Představuji si to asi jako svoje psaní, chvíle zarputilého přemýšlení nad nosným prvkem článků, první shromaďování informací a pak už jen plynulý tok slov (v tomto případě barev) až do totální realizace. Co ho inspiruje? Je to život sám, ženy, prchavé okamžiky, kdy si všimnete něčeho zvláštního. Talal Moualla nespoléhá na jeden styl tvorby, vytváří si svůj. Implementuje svoje vlastní myšlenky a zkoumá jejich vlastní potenciál na umělecké úrovni. Dává maximální důraz na svoji momentální myšlenku.

Publikační činnost Talala Moually (Talal Moualla´s Publication):

·       The death of water, Poetry, Arab Diffusion Company, Beirut (1999),

·       States Of The Image Fine Art, Department of Culture And

Information, Sharjah, U.A.E. (1999),

·       The body, the Human Form: The Approximation Of Illusion, Fantasy And

Dream With The Mechanism. Art. This book was published with the

cooperation of the Aesthetic Studies Program, Baladna Gallery for

Culture and Arts. Jordan (1999),

·       Solo Playing on the Drum, Prose text, Ward publishing

Company,Syria (2000),

·       Illusions Of The Image Art, Department Of Culture &

Information , Sharjah, U.A.E. (2001),

·       The Lost World (Arabic Plastic Arts…The Free Culture – texts in

Plastic Arts) 2003,

·        U. A. E.  Studios  (texts in plastic arts) 2003,

·        Violence and Art (texts in Plastic Arts) 2003,

.        Abdel qader Al Rayes, Al Oues culture foundation, Dubai (2005),

.        Light keys , a study of Abdullatif el Smoudi art,Al owais culture foundation, Dubai (2006),

.        Al Sham creators, Al owais culture foundation (2006),

.        The common and the difference in Emirates Art, Ministery of culture, Abu Dhabi (2007).

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *