Vítězslav Jareš: moje rytířská dobrodružství

Autor

Na konci loňského roku vyšel krimi-thriller 12.12., na konci letošního srpna vyjde společenský román o herečce Hlavní role a na konci září vyjde krimi-thriller Vor v zákoně o ruské mafii u nás. Více o všech knížkách, ale i o snech autora Vítězslava Jareše se dozvíte v našem rozhovoru.

Na úvod něco o autorovi

Vítězslav Jareš se narodil v roce 1969 v Praze. Vystudoval filmovou, rozhlasovou a televizní produkci. Pracoval několik let v Krátkém filmu Praha jako asistent produkce. Podílel se na natáčení seriálu Dobrodružství kriminalistiky. Následně dvacet let působil v reklamě. Debutoval thrillerem Intrikáni. Za tuto prvotinu získal Výroční cenu nakladatelství Mladá fronta v kategorii původní česká tvorba a filmová práva odkoupila Česká televize. Následovaly knihy Všichni proti všem, Dědeček a Zloději času. V současnosti také začíná psát scénáře.

Čím jste chtěl být jako dítě a jak se tyto sny (ne)měnily až do začátku Vašeho studia produkce?

Mé sny se plynule měnily s postupujícím věkem. Nejdříve jsem se chtěl stát bombometčíkem na letadle z první světové války, poté jsem zvažoval, že se vydám na Klondike za Jackem Londonem, abychom společně vykopali obrovský zlatý valoun, posléze jsem uvažoval o zaměstnání kosmonauta, ale nakonec se tyto sny přetavily do touhy napsat knihu. Zkoušel jsem to v šestnácti letech, ale pochopitelně s nevalným úspěchem a ožvejkané archy papíru skončily v prachu ve sklepě a četly je maximálně myši. Zvláštní bylo, že poté zmizely a už se nikdy neukázaly. Raději. Taky dobře, jenom jsme o to více museli krmit našeho kocoura. Sny o vlastní tvorbě jsem tedy zastrčil do šanonu s názvem „Pro pozdější použití“ a zcela pragmaticky jsem se vydal cestou k umění z jiné pozice a to z produkce. Pracoval jsem v Krátkém filmu Praha jako asistent produkce. Točili jsme seriál Dobrodružství kriminalistiky, což mě zcela pohltilo. Dodnes na tento seriál vzpomínám s určitou nostalgií, a když běží v televizi, sem tam se podívám na nějaký díl. Sny se postupně vyvíjely, některé se splnily, jiné ne. Mým současným snem je realizovaný filmový scénář, ale zatím se tento cíl přede mnou pouze vlní jako fata morgana. Ale už Jack Kerouac naznačil, že cesta je cíl, že. Ale k filmové otázce se ještě rád vrátím.

Kteří autoři byli Vaši nejoblíbenější autoři v dětství, vracíte se k nim ještě dnes? Ať už myšlenkami nebo čtením sobě či svým potomkům…

Mé dětské snění o dobrodružství, rytířích a záchraně krásné princezny podporovali například autor Alexandre Dumas. Jeho Tři mušketýři, nebo Hrabě Monte Christo jsou prostě skvělá díla. Ve své době vytvořil tým, který mu pomáhal při tvorbě. Dělali režerže, či nástin děje. Odpůrci ho za to haněli, překřtili jeho „partu“ na továrnu na romány. Ale ve své podstatě se stal předchůdcem pro dnešní scénáristické seriálové týmy, kde je práce také rozdělena. Někdo vymýšlí dějové linky, jiný připravuje scénosledy, další píše dialogy. Alexandre Dumas už na to přišel dříve a výsledkem se stala jeho produktivita a známost. Na druhou stranu veškerou slávu načechral na svá prsa on, málokdo si dnes vzpomene na jméno Auguste Maquet, který právě má velkou zásluhu na díle Tři mušketýři. Ale abych zavíral do českých luků a hájů, miloval jsem Fimfárum Jana Wericha, či Lovce mamutů od Eduarda Štorcha, nebo Ferda Mravenec od Ondřeje Sekory. Tito autoři podněcovali mou fantazii a vymýšlení vlastních příběhů před usnutím. Snil jsem si svá vlastní rytířská dobrodružství. To mi ostatně zůstalo do dneška.

A jaké je Vaše současné snění? Filmové..?

Mé filmové sny jsou v rámci realizace nějakého mého scénáře podle mé knihy. Ať už v podobě filmové, nebo seriálové. Jelikož jsem vystudoval filmovou produkci a pracoval v Krátkém filmu Praha v produkci, která zajišťovala hladký průběh natáčení seriálu Dobrodružství kriminalistiky, tak mám filmové prostředí moc rád. Jsem filmový srdcař, snažím se účastnit na práci na procesu natáčení v jakékoliv podobě. Vlastně je mi jedno v jaké. Hlavně být u toho. Pracoval jsem v produkci, spolupracoval jsem jako scénárista na seriálu Kriminálka Anděl, nebo při vývoji seriálu Hasiči. Česká televize odkoupila filmová práva na mou prvotinu Intrikáni, sám jsem napsal podle knihy scénář, měl ho realizovat pan režisér Filip Renč, ale nakonec produkce ukázala výrobě palec dolu, protože natáčení by bylo příliš nákladné. Takže to skončilo u peněz. Bohužel. Nicméně bojuji dál a snažím se. Právě mi vyšla kniha 12.12. tento příběh se líbí jednomu významnému režisérovi. Raději ho nebudu z pověrčivosti jmenovat, když o něčem moc mluvím, místo abych o to usiloval, nakonec to nedopadne. Mohu jenom prozradit, že by se mělo jednat o osmidílný seriál, zatím jsem napsal pilotní díl, scénosledy k druhému a čekají mě ještě náměty ostatních šesti dílů, než to půjde ke schválení do televize a rozhodnutí, zda seriál přijmou do vývoje. Takže filmové sny jsou.

Zpátky do reality. Chystáte k nové knize akce pro čtenáře?

Autorská čtení po knihovnách v republice chystám až na jaro a léto. Vede mne k tomu pragmatická záležitost. Mám staré auto Álu (začátek poznávací značky ALA. první majitelka se jmenovala Alena) a to má nakrouceno už devatenáct let a necelých sto tisíc kilometrů. I z toho se dá odvodit, jaký že jsem to velezkušený jezdec, kterému se hrnou nabídky ze stájí formule jedna. A má postarší paní Ála už během jízdy občas škytá, zakopává, někdy ji odpadne nějaká náušnice, také se už nevyplatí jí kupovat nové zimní papučky a obávám se, aby mi někde na zasněžené silnici kdesi na Moravě definitivně neusnula a nenechala mne přešlapovat u krajnice a platit obrovské peníze za odtah do domova důchodců. Na jaře, až nebude hrozit, že mi babča uklouzne a zpřeráží si kosti a natluče i mně. Jinak pracuji na další kriminálce ze série kapitána Karla Krola.

Děkuji za rozhovor a ať se Vám plní sny!

Na závěr něco o knihách

12.12.

Kapitán Karel Krol vyšetřuje hromadnou vraždu skupiny mladých rebelantských malířek, které si říkají Wild graffiti. Jak tento masakr souvisí s incidentem, jenž se odehrál na česko-rakouských hranicích před skoro čtyřiceti lety? Následují další vraždy spojené s namalovanými extravagantními obrazy… Kniha významného českého spisovatele a spoluautora scénáře seriálu Kriminálka Anděl, který za svoji prvotinu Intrikáni získal Výroční cenu nakladatelství Mladá fronta v kategorii původní česká tvorba.

Hlavní role

Román přibližuje filmové zákulisí a odvrácenou stranu slávy. Filmová herečka Marie Polková, několikrát oceněná Českým lvem, si sáhne až na samé dno. Jako klientka protialkoholní komuny se v rámci terapie musí vrátit k minulosti, která ji dostala až sem… Není to tak dávno, kdy Marie šla od úspěchu k úspěchu. Přesto touží po větší výzvě. Po roli, která ji zapíše do historie. Zdá se, že její sen je nadosah, ale její neúspěšná kolegyně se jí pomstí. Šikmá plocha, na kterou Marie nedobrovolně vstoupí, je náhle stále strmější. Jediné špatné rozhodnutí zničí vše, co dřív tvrdou prací vybudovala. Dokáže se ještě někdy postavit zpátky na nohy?

Vor v zakoně

V Praze se schyluje k válce mezi znepřátelenými skupinami ruskojazyčné mafie. Důstojník kapitán Karel Krol z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu přitom přijde o kolegu a dlouholetého kamaráda. Aby dosáhl odplaty, musí vzít spravedlnost do vlastních rukou a uchýlit se k nelegálním metodám. Nezbývá moc času, jelikož soudce propustil viníka, šéfa ruské mafie – „vora v zákoně“ – a ten se chystá utéct za hranice. Vír nelítostného vyřizování účtů mezi gangy může všechny ohrozit.

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na