To pravé ořechové II.

Autor

V minulém díle jsme rozlouskli pár známějších oříšků, podívali se na to, jak blahodárně působí na naše zdraví a použili je do vánočního cukroví. Takže je logické, že tentokrát nakoukneme pod skořápku těch zbylých a samozřejmě, že budeme taky mlsat, ale vezmeme to spíš přes pokrmy, které cukrem nevoní, ať se taky pomějí ti, kteří sladké zrovna dvakrát nemusí.

Kaštan jedlý

Jedlé kaštany jsou plody kaštanovníku jedlého a dozrávají na podzim. Nejsou to ořechy v pravém slova smyslu, ale semena. Tradiční kaštanovníky začínají plodit po cca patnácti letech a dožívají se více jak pětiset let. Tyto kaštanovníky se díky své velikosti vysazovali nejčastěji v parcích a zámeckých zahradách. V dnešní době jsou k dostání i odrůdy, které jsou menší a plodit začínají již za čtyři až pět let. Jedlé kaštany obsahují velké množství minerálních látek, uhlovodíky a sacharidy. Působí proti úzkostným stavům, psychickým poruchám, čistí játra od škodlivých látek a jsou regeneračním a energetickým zdrojem. Je výborným prostředkem proti průjmům. Jsou vhodné i pro diabetiky, protože mají nízký obsah cukru.

Těstoviny s kaštanovou omáčkou

Suroviny: 200g oloupaných kaštanů, 30g másla, 1 malá cibule, 4 zelené šalotky, 130g šunky, 125ml sladké smetany, 125ml nastrouhaného sýru ementálového typu, 2 lžíce posekané petrželky, sůl a pepř podle chuti, 1 balíček těstovin
Postup: Oloupané kaštany osmažíme na mírném ohni doměkka a zlatohněda. Přidáme najemno nakrájenou cibuli, šalotku a šunku a smažíme při vyšší teplotě další 2–4minuty. Přidáme smetanu a dusíme až omáčka trochu zhoustne. Přidáme najemno nasekanou petržel a sýr a mícháme, až se sýr rozpustí. Dle chuti přidáme pepř a sůl a podáváme s těstovinami.

Para (juviové) ořechy

Para ořechy jsou plodem jihoamerického stromu juvie ztepilé rostoucí v oblasti Amazonky. Strom dorůstá výšky až 50 metrů. Tobolky jsou cca 20 cm dlouhé a obsahují přibližně 15 ž 20 semen. Para ořechy obsahují velké množství bílkovin, vitamínů a minerálních látek a mají taký vysoký obsah tuku, proto se nedoporučuje jíst je ve velkém množství, protože se po nich tloustne. Mají blahodárný vliv na nervovou soustavu, proto se doporučují při nervovém vyčerpání, špatné koncentraci a poruchách paměti. Pomáhají také těm, kteří se pokoušejí přestat kouřit. Mají mírné projímací účinky.

Rýže na kari se zeleninou a para ořechy

Suroviny: 1 plný hrníček neloupané rýže, po 120g kukuřice a hrášku, 100g para ořechů, 1 mrkev, 2 střední papriky, 2 jarní cibulky a 1 střední cibule kuchyňská, 1 svazek petrželky, olej – nejlépe za studena lisovaný slunečnicový, kari a sůl
Postup: Rýži propereme a zalijeme jednou takovým množstvím horké vody. Na mírném ohni vaříme pod pokličkou do měkka. Jarní cibulku a cibuli nakrájíme najemno a osmahneme na oleji, přidáme na kousky pokrájenou papriku a mrkev, osolíme a chvíli restujeme. Pak přidáme hrášek, kukuřici, para ořechy a kari koření a mírně podlijeme vodou a dusíme pod pokličkou do měkka. Nakonec vmícháme rýži a nasekanou petrželku.

Piniové ořechy

Pinie jsou plody typického jehličnatého stromu z oblasti Středozemí borovice Pinie. Nejsou to ořechy v pravém slova smyslu, ale semena. Tento strom dorůstá výšky až 30 metrů a má deštníkovitou korunu. Piniové ořechy mají vysoký obsah vitamínu B1 a železa, jsou zdrojem proteinů, hořčíku, zinku a draslíku a obsahují také velké množství kyselin listové, pinolové a linolové. I ony mají blahodárný vliv na nervovou soustavu, napomáhají při mírnění nervových poruch jako je stres či deprese. Pomáhají při poruchách srdce, zlepšují anemické stavy a snižují hladinu cholesterolu.

Vepřové kotlety s piniemi

Suroviny: 6 vepřových kotlet, 6 lžiček pesta utřeného z česneku, olivového oleje, bazalky a piniových ořechů, 1 palice česneku, 6 malých bobkových listů, několik lístků bazalky, hrst piniových ořechů, 2 lžičky nakládaných kapary, cca půl skleničky nakládaných cibulek, olivový olej, sůl
Postup: Kotlety nařízneme, lehce naklepeme z obou stran a osolíme. Naskládáme je do pekáčku s olivovým olejem a potřeme je pestem, na které položíme bobkový list, posypeme kapary, cibulkami, kousky ořechů a natrhanými lístky bazalky. Z palice česneku odstraníme volné slupky, přepůlíme vodorovně. Česnek oloupeme, jednotlivé stroužky rozpůlíme a položíme na maso. Vše lehce postříkáme olivovým olejem a necháme hodinu odležet v lednici. Troubu nastavíme na 200 °C, maso podlijeme trochou vody a zakryté pečeme zhruba 40 minut, odkryjeme a pečeme dalších 20min. Podáváme s bramborovou přílohou.

Makadamový (Queenslandský) oříšek

Makadamie je rod rostlin z čeledi proteovitých původem z Austrálie a oblastí Tichomoří. Tyto stálezelené stromy mohou dorůstat až do výšky 12-ti metrů. Makadamové oříšky jsou velmi bohaté na oleje, které snižují hladinu cholesterolu. Mají také vysoký obsah B1 a B2 a minerálních látek jako je fosfor, železo a vápník. Chrání před vznikem arteriosklerózy.

Kuřecí salát s makadamovými oříšky

Suroviny: 350 g kuřecích prsou bez kůže, 600 g fenyklu, 20 g kustovnice čínské (goji), 1 hrst koriandrových lístků, 20 g makadamových ořechů, 30 g žlutých a červených chilli papriček, rybí omáčka, limetová šťáva, na dresink budeme potřebovat: 600 ml kokosového mléka, 10 g zázvoru, 1 citrónové trávy, 10 g thajského koření galangalu (k sehnání v tržnicích), 20 g šalotky, 1 červená chilli paprička, 1 limetkový list, palmový cukr k dochucení
Postup: Všechny suroviny na dresink rozdrtíme v hmoždíři a dáme vařit do kokosového mléka. Kuřecí prsa prudce osmahneme z obou stran, přidáme je do vařícího se kokosového dresinku a vaříme asi 35 minut. Potom maso vyndáme, necháme vychladnout ale dresink ještě necháme na mírném ohni vařit, dokud nezhoustne. Můžeme ho dochutit palmovým cukrem. Na salát si smícháme nakrájený fenykl, koriandrové lístky, kustovnici a chilli papričky s nakrájenými a na pánvi opraženými makadamovými oříšky. Přidáme nakrájená kuřecí prsa, limetkovou šťávu, přeceděný kokosový dresink a dochutíme rybí omáčkou. Šalotku nakrájíme i se slupkou na proužky, opláchneme, osušíme a osmahneme na oleji. Kuřecí salát podáváme s osmaženou šalotkou, ozdobené nakrájenou limetkou.

Pekanové ořechy

Pekanové ořechy jsou plody ořechovce pekanového, stromu původem ze severní Ameriky, který může dorůstat až výšky 40 metrů. Ořechy mají velikost 3 až 6 cm a podobají se ořechům vlašským. Také tyto ořechy snižují cholesterol díky obsahu nenasycených mastných kyselin. A jako i dalších ořechy obsahují množství minerálních látek a vitamínů, především A, E a skupiny B. Posilují imunitu a fungují tak jako prevence nachlazení. Podle posledních studií pomáhají potlačovat i choroby jako je Parkinson či Alzheimer.

Kuřecí prsa plněná pekanovými ořechy a hroznovým vínem

Suroviny: 6 prsních kuřecích řízků s kůží, 1 malá cibule, 2 lžíce strouhanky, 18 bobulí modrého hroznového vína, 12 pekanových ořechů, 2 lžíce nasekaných estragonových lístků, nastrouhaná kůra z 1 pomeranče, máslo, sůl, pepř
Postup: Maso podélně nařízneme, abychom ho mohli rozevřít a trochu ho naklepeme. Na pánvi rozehřejeme máslo, na kterém necháme zpěnit cibuli, přidáme strouhanku, kuličky rozpůleného vína bez jadýrek, pekanové ořechy a estragon. Krátce osmahneme a dochutíme solí a pepřem. Hotovou nádivkou naplníme maso a přes řez přetáhneme kůži a sepneme párátkem. Maso naskládáme do máslem vymazaného pekáčku a na každý kousek dáme ještě máslo. Pečeme při teplotě 180 °C cca 20–25 minut dozlatova. Krátce před vytažením z trouby posypeme pomerančovou kůrou. Podáváme s bagetou.

Kolový ořech

Kolové ořechy jsou plodem kolovníku zašpičatělého, což je strom pocházející ze západní Afriky dorůstající výšky až 20 metrů. Nejznámějším využitím kolových ořechů je přidávání do povzbuzujících prostředků a nápojů, protože obsahuje mimo jiné vysoký obsah kofeinu. Mleté i celé kolové ořechy se dají sehnat v prodejnách se zdravou výživou.

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na