Zdravé mlsání – sušené ovoce

Autor

Aby nám nechyběla energie pro zimní sportování, namáhavé odhrnování sněhu nebo pro pozitivní myšlenky, doporučuji osladit si život sušeným ovocem. Tahle forma mlsání je velmi zdravá. Sušené ovoce obsahuje cukr, vlákninu a mnohé vitamíny. Obecně lze říci, že sušené ovoce je často bohatší na vitamíny a minerály, než čerstvé plody. Bohužel, jeden vitamín v sušeném ovoci příliš nenajdeme – vitamín C.

Už pravěcí lidé znali výtečnou chuť sluncem vysušených ovocných plodů. Z dochovaných zdrojů (pozůstatek sušeného jablka v Hlinsku u Lipníka a dalších nalezišť) se dozvídáme, že už v období neolitu si pračlověk celkem dopřával.

Sušené ovoce – co možná nevíte

Správně usušené ovoce obsahuje méně, než 30% vody. Jeho součástí bývá fruktóza a glukóza, což jsou pro tělo prospěšné cukry. Toto ovoce je však velmi kalorické, takže pokud se snažíte zbavit nadbytečných kilogramů, konzumujte sušené ovoce raději v dopoledních hodinách, abyste byli schopni přebytečné kalorie během dne spálit.

Aby tělo dokázalo využít vlákninu obsaženou v sušeném ovoci a usnadnil se trávicí proces, odborníci na výživu doporučují nechat nějaký čas před konzumací sušené ovoce namočené ve vodě nebo v čaji. Skvěle chutnají některé plody nabobtnalé v rumu, likéru nebo jiném alkoholu.

Sušené ovoce nezabere příliš místa při uskladnění. Ideální je uchovávat jej v uzavřené nádobě, kde nehrozí navlhnutí, raději v temnu, než na slunci a přímém světle. Pokud si zakoupíte sušené ovoce v obchodech a na sáčku se dozvíte, že je ošetřené oxidem siřičitým, umyjte ho před konzumací horkou vodou. Ošetření oxidem siřičitým se provádí pro zachování barvy a měkkosti plodů. U citlivějších jedinců může propuknout důsledkem pozření sířeného sušeného ovoce alergická reakce, migréna či nevolnost. Samozřejmě mnohem zdravější a chutnější je ovoce oxidem siřičitým neošetřené, tzv. bio sušené ovocné plody.

SUŠENÁ JABLKA

Sušená jablka nebo také tzv. křížaly u nás patří mezi nejdostupnější druhy ovocných plodů. Obsahují draslík, prvek blahodárně působící na srdeční systém. Jsou bohaté na vlákninu, tudíž pozitivně působí i na náš trávicí a vylučovací systém. Sušená jablka se doporučují konzumovat i jako prevence karcinomů.

SUŠENÉ FÍKY

Obsahují vápník, který je nezbytný pro pevnost kostí. Jsou také velmi bohaté na cukr, proto se příliš nedoporučují při redukčních dietách. Kromě cukru se v sušených fících nachází i tuk a spousta vlákniny. Mají projímavé a močopudné účinky. Mohou pomoci při kašli a nachlazení.

SUŠENÉ ŠVESTKY

Sušené švestky obsahují méně cukru, než ostatní plody, proto je mohou konzumovat i lidé dodržující redukční dietu. V sušených švestkách se nachází velké množství vlákniny, jsou ideálním doplňkem stravy při zácpě. Příznivě působí na krevní tlak a mozkovou činnost, především paměť.

ROZINKY (nebo také HROZINKY)

Bývají různé velikosti, obsahují velké množství vlákniny, vitamíny B1 a B2, vápník, draslík, železo a cukr. Posilují organismus a blahodárně působí při dně, onemocnění jater či ateroskleróze.

SUŠENÉ MERUŇKY

Neobsahují žádný tuk, jsou zdrojem vitamínů B, C, provitamínu A (pozitivní vliv na oči a kůži). Sušené meruňky jsou potravinou obsahující hořčík – působí na správnou činnost svalového systému a srdce, nechybí v nich ani vápník, zinek a velké množství železa. Sušené plody meruněk se doporučují konzumovat jako součást prevence nádorových onemocnění.

SUŠENÉ BANÁNY

Sušené banány mají pozitivní vliv na trávení, jsou mnohem sytější, než mnohé ostatní sušené plody. Banánové chipsy se dají zakoupit i v upravené formě – máčené v medu, cukru nebo čokoládě.

SUŠENÉ BRUSINKY

Sušené brusinky chutnají jako samostatné plody nebo součást müsli. Jsou výtečnými pomocníky při rekonvalescenci střevní mikroflóry po užívání antibiotik. Dále se doporučují konzumovat osobám s potížemi se zažíváním nebo preventivně např. proti plynatosti. Mají pozitivní vliv na vylučovací systém, brání vzniku ledvinových kamenů a infekcí močových cest.

… A DALŠÍ

Kromě zmíněných druhů ovoce jsou velmi vyhledávané sušené jahody, hrušky (také občas nazývané křížaly), ananas, datle a mnohé další plody. Nesporný zdravotní význam v kombinaci s výtečnou chutí činí ze sušeného ovoce skvělou náhražku sladkostí a výborný zdroj minerálů, vlákniny a energie.

Suším, sušíš, sušíme

  • Pozor, sušené ovoce nepatří do mrazáku! Sušit lze na slunci, v troubě nebo v sušičce.
  • Sušičky na ovoce (zeleninu, houby, maso, bylinky)
    Sušičky na ovoce jsou v současné době velmi vyhledávaným zbožím. Pomocí tepla a suchého vzduchu se z potravin odpařováním odstraní spousta vody, zároveň se zachová velký podíl vitamínů, cukrů a živin.
  • Předtím, než vložíme ovoce do sušičky, musíme jej dostatečně umýt, usušit, odstranit jádřince či vypeckovat. Jablka nakrájíme na kolečka, hrušky stačí naporcovat na čtvrtky, švestky a meruňky na půlky. Jablka se pro zachování barvy na chvíli namočí do slané vody, teprve potom do sušičky. Ze stejného důvodu se hrušky vkládají do slabého koncentrátu octa a vody. Poté můžeme zahájit samotné sušení v sušičce. Každá sušička obsahuje návod, jak potraviny před sušením připravit a jakým způsobem usušit.

Jaké sušené ovoce vám chutná? Sušíte si ovocné plody sami nebo kupujete v obchodech?

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na