Tvoření s malými dětmi má svá specifika. Malé děti potřebují naši asistenci a podporu, nicméně je spousta tvořících činností, do kterých se mohou zcela aktivně zapojit. Aniž by to je i okolí ohrozilo na zdraví. Každé dítě je jiné, ale zhruba od dvou let věku už se dá cíleně tvořit téměř s každým. Chce to jednoduchý nápad a výsledek efektní i efektivní.
Děti tvoří spoustu obrázků a mnoho z nich slouží jako dárky. Někdy ale chceme, aby bylo obdarovanému jasné, že dárek mu byl vytvořen na míru. Že jsme jej nevytáhli z hromady ostatních výtvorů, ale že jej dítě tvořilo přímo s myšlenkou na oslavence. Dárek je prvotně vhodný k svátku, ale může být i jen takto „adresný“ a vhodný k různým příležitostem.
POTŘEBNÉ POMŮCKY:
bílá čtvrtka (či jiný bílý papír, ale pevnější u malých dětí více vydrží)
barevné papíry (nebo reklamní letáky, starý časopis apod.)
tvarovací nůžky (jsou bezpečně tupé)
vodovky s příslušenstvím
lepidlo (nejlépe v tubě)
První fáze bude děti téměř jistě bavit. Také jim docela půjde a vy budete spíš jen dolaďovat. Nastává totiž fáze NATRHÁNÍ PAPÍRKŮ. Chce to vybrat dobrý trhací materiál, aby se zbytečně dítě nevysílilo a nezabavilo nad popsanými listy, a vy jste pak do úmoru nedotrhávali vhodné barvičky. Tento problém vyřeší trhání přímo koupených barevných listů, nicméně mi to přijde pro tento typ tvoření zbytečné. Zde jsou na rozkouskování letáky a další zbytkové papíry k vyhození zcela ideální. Je dobré připravit dítěti větší nádobu na odkládání natrhaného materiálu, jinak také můžete následně strávit hodně času vyďobkováváním papírečků z koberce. My jsme použily vaničku na koupání panenky.
V tuto chvíli končí relativně čistá práce a začíná část tvořící špinící. Na řadě je přesunout se ke stolu, pokrytému minimálně novinami. Dítěti nandat zástěrku, staré tričko nebo jinou ochranu oděvu (u nás je to jídelní obleček, zakrývající tělo i ruce). Na řadu přichází MALOVÁNÍ VODOVKAMI. Několik zásadních rad: nádobku s vodou na vymývání štětce buď držte rukou, nebo držte z dosahu dítěte a jeho hbitého štětce. Stejně počítejte s tím, že minimálně jednou se voda stejně vylije. Nechte dítěti volnou ruku při výběru barev. Pokud je obrázek tematicky směrován (např. vodní prostor – modrá a zelená barva), můžete potomka nenápadně navádět, ale raději předem nepočítejte s (Vámi) plánovaným výsledkem.
Obrázek nechte zaschnout (na kamnech, na topení či volně). Při plánování tvorby obrázku jako dárku nenechte vyrábění na poslední chvíli. Dítěti se totiž zrovna nebude chtít, nebude čas, budou nervy, lepší je nechat si časovou rezervu, aby dílo nebylo tvořeno s nelibostí. Pokud je dítě již pokročilé a stříhá, může se do toho dát samo či s dopomocí. Je-li to ještě jelítko malé, vrhněte se na VYSTŘIŽENÍ OKRAJŮ jen pod jeho dohledem. Tvarovacích nůžek se dělá více druhů. Například vlnky jsou vhodné u výše zmíněné vodní plochy, jinak je to jen na fantazii Vás a dítěte. Alespoň jedny nůžky byste doma měli pro tvoření mít. Budou se hodit i do budoucna!
Vybrané písmenko (či kratší nápis, obrys jednoduchého obrázku) si předkreslíme nebo jinak označíme. My jsme použili nalepení bílého papíru (zbytku z okraje), ohnutého do písmene „V“. Poté již přichází NALEPOVÁNÍ PAPÍRKŮ právě do připraveného tvaru. Je potřeba u nejmenších dětí hlídat trochu správné umístění, aby z písmenka nakonec nebyla jen barevná schrumáž (jindy i tato může být pěkný výsledek, ale dnes se držíme docílení tvaru onoho vybraného písmenka).
No vida, výtvarná aktivita hotova, výsledek roztomilý a osobní. Pro ještě větší efektu můžete ZARÁMOVAT OBRÁZEK do barevně doladěného rámečku. A již se můžete těšit, jak Vaše blízké tento dáreček potěší!
Jak vidíte na fotografiích, tvořit mohou děti již v necelých dvou letech, a to i ty s divočejší a neposednou povahou jako je právě Růženka. Zajímavou aktivitou trénují trpělivost jak děti, tak rodiče. Takže „s chutí do toho a písmenko je hotovo“!