Anglické hodiny s Helen Doron

Autor

O učení angličtiny v kurzech Helen Doron vyšel již na našem webu článek. Vyzkoušeli jsme se synem tento styl výuky na vlastní kůži a navíc vyzpovídali maminku, která s dcerkou dochází na angličtinu Helen Doron již druhým rokem. Dozvíte se tedy postřehy od jednorázových návštěvníků Trzkových na ukázkové hodině a také dlouhodobé zkušenosti maminky Renaty. Let´s start!

S čtyřletým synkem Filipem jsme byli pozváni na ukázkovou hodinu takřka obratem, co jsme o to projevili zájem. Kladenská Helen Doron funguje teprve prvním školním rokem, ale zájem již nyní je slušný. Naším důvodem k návštěvě nebyl až článek zde, ale zaujal mě nezávisle na něm. Syn totiž začal projevovat o učení angličtiny zájem a mě zajímaly možnosti, jaké má.

V jakém věku začala Vaše dcerka do kurzu docházet a z jakého důvodu?

Začala ve věku 1,5 roku a to proto, že se s manželem pohybujeme v mezinárodním prostředí. Chtěli jsme, aby až budeme cestovat, dcerka v cizině rozuměla, aby se necítila sama a odstrčená.

V naší skupince byly čtyři děti. Konkrétně samí kluci. Byli jsme jediní „nováčci“, ale se zapojením nebyl problém. S každým z dětí byl přítomen jeden rodič. Aktivity se po chvilkách střídaly, ale stejně byl problém udržet stálou pozornost všech dětí. Při hodině byly používány různé pomůcky – např. plyšáci. Chvilkami žáčci seděli na svých místech u rodičů, chvilku skákali na balónu, chvilku se naskupili u pouze anglicky mluvící lektorky.

Mění se složení skupinky dětí ve Vašem kurzu?

Je to stále stejná parta, na čemž učení také stojí.

Nám byla nabídnuta možnost přijetí do kurzu i nyní, několik lekcí po začátku kurzu. Zřejmě však šlo o doplňování počtu. Ptala jsem se jedné z maminek, jejíž potomek se zapojoval do zpěvu a řekla mi, že jsou zde na prvním kurzu a děti si písničky opravdu rychle osvojují. Můj synek se na kurzu cítil trochu nesvůj, ale do společného učení se zapojil. Dlouho ho však hodina nebavila, stejné věci se několikrát opakovali. Je pravda, že by měl po určité přípravě patřit do jiné skupinky pokročilejších dětí a tam by ho to možná bavilo více.

Jaké dělá Vaše dcera pokroky a jak jí hodiny baví?

Nevýhodou je, že děti v naší skupině nevydrží bez maminek v místnosti – v učebně. Baví je to prvních 7 – 15 minut, pak už jejich pozornost opravdu rychle klesá. Co mají nejradši, to jsou písničky, kterými je prokládaná celá hodina. Tančí u nich a zpívají. Dcera na hodině spolupracuje, ale mám pocit, že se jede prostě hrozně rychle. Máme za sebou první rok, pokračujeme tedy již druhým rokem, ale vím jistě, že naše dcera neumí to, co se učila v celém prvním roce . např. barvy, pojmenovat věci apod. Jedna věc je, že s ní málo doma procvičuji, nevím, zda je to tím. Pamatuje si trošku písničky a rozumí, když na ni paní učitelka mluví. Rozumí většinou, co se po ní chce. Jedná se o jednoduché příkazy typu „dej to tady“, „vyber jedno“, „polož to“, „vrať to“, „jedno je pro tebe, druhé pro maminku“. Z ostatních dětí jsou na tom lépe jen ty, které se učí doma.

Při rozhovoru s lektorkou po hodině mi bylo vysvětleno, že styl výuky je koncipován tak, aby se děti doma s rodiči neučily. Dokonce prý v některých případech by to bylo leda ke škodě (pokud rodič neumí anglicky opravdu kvalitně). Domácím úkolem pro rodiče je pouštět dětem určené nahrávky z CD. Děti tím prý nasáknou angličtinu – a hlavně výslovnost – jakoby mimoděk, nenápadně, nenuceně. Nahrávky jsem slyšela jen na hodině a musím říct, že by to rodič přežil. Jsou na stejné úrovni jako jiná dětská CD s písničkami či říkankami. A jestli si dítě pouští stokrát denně anglické, nebo české texty, to už je asi jedno. Obojí je pro rodiče náročné.

Procvičujete s dcerou angličtinu i doma?

Moc ne, ale pouštíme jí často CD s písničkami a říkankami. Doma i v autě.

Co se Vám na stylu učení Helen Doran líbí?

Líbí se mi, že je to originál. Je to metoda paní, která se rozhodla takto nevázaně učit i malinké děti přijímat jazyk. Někde jsem četla, že děti si mají do dvou let jazyky naposlouchat (nejsou schopny se jej učit), a pak jim jazyk v pokročilejším věku lépe jde. Prostě nejde čekat nějaké zázraky, to by dítě podle mého názoru muselo bydlet v multilinguální rodině.

Líbí se mi, že se na hodině mluví jen anglicky. To je trend, který se praktikuje i na mnoha klasických škol – už nejen středních, ale i základních. Zde kromě vysvětlení gramatiky samozřejmě. U takto malých dětí se mi to nejprve zdálo trochu divné, ale je pravda, že děti jsou velice vnímavé a chytlavé. A na tento styl jsem tedy také přistoupila. Nicméně představa tříměsíčního miminka, na které se na kurzu mluví anglicky, to už mi přijde dost zvláštní.

Co se vám naopak nelíbí?

Nelíbí se mi cena. i když určitě vše má svou cenu, tak se zde se mi zdá přemrštěná a posílá tak děti spíše ke snobským skupinkám.

Kolik peněz už Vás tato angličtina už stála?

Do angličtiny jsme už vložily téměř osmnáct tisíc. Na ty výsledky je to opravdu mnoho, ale dcerku ten kroužek baví a my angličtinu potřebujeme.

 

Jak dlouho se ještě chystáte kurz navštěvovat?

Než půjde dcerka do školky. Pokud bude mít možnost kroužku angličtiny tam, chodit na kurzy HD už asi nebudeme.

Zaujala mne nabídka, kterou nyní kurzy Helen Doron nabízí pro Mateřské školy. Cenově je nabídka příznivější, navíc nemusíte dítě nikam vozit a máte jistotu kvalitního profesora, mluvícího plynně anglicky se správnou výslovností. Do kurzu jsem syna nepřihlásila. Začali jsme (na jeho žádost) s angličtinou doma a na podzim uvidíme, jaký bude školkový kroužek.

Děkuji kladenské „odnoži“ Helen Doron za ukázkovou hodinu (je zdarma – pokud váháte, vyzkoušejte ji také na vlastní kůži) a mamince Renatě za odpovědi na mé zvídavé dotazy (dodávám, že se nejednalo o spoluúčastnice stejného kurzu ve stejném městě – angličtina Helen Doron je rozšířená nejen po celém světě, ale i po naší zemi)!

http://www.helendoron.cz

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na