Proč je dobré milovat draky i v dospělosti

Děti jsou jako voda, nedají se zastavit, můžeme je usměrňovat, ale nesmíme nechat bez dozoru. Některé mají šikovné anděly strážné, ale několik desítek dětí na svoje nápady v ČR každoročně zaplatí vysokou cenu. Někdy jde o zanedbání pozornosti, někdy o nešťastné náhody. Od té doby, co máme syna vím, jak moc těžké je domyslet rizika předem. Proto si dnes formou rozhovoru povíme více o programu Dráček Hasík s koordinátorkou preventivně výchovné činnosti z Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje, Pavlou Pražákovou. Dráček Hasík pomáhá dětem rozpoznat rizika a učí je, jak se zachovat v krizových situacích.

Dobrý den, jak může dráček Hasík ovlivnit chování našich dětí? Co je jeho hlavní poselství?

Dráček Hasík je vlastně maskotem programu Výchova dětí v požární ochraně a ochraně obyvatel, který učí děti na základních školách, jak řešit některé mimořádné sitace, se kterými se mohou kdykoliv v životě setkat. Abych byla konkrétní, tak menší děti se naučí znát čísla tísňových linek a jejich použití. Ukážeme jim, jakou má hasič výstroj, jak vypadá, a že je třeba poslouchat jeho pokyny. Naučí se poznat možná nebezpečí, která by se mohla vyskytnou u nich doma, ve škole i venku. Poskytneme jim návod, jak se zachovat v případě požáru. Dozví se také, jak požárům předcházet a co dělat, kdyby na nich nebo na kamarádovi začalo hořet oblečení. Šesťáci si po čtyřech letech všechny informace “opráší” a doplní např.: o základy první pomoci, zásady ochrany při úniku nebezpečných látek a pravidla evakuace z domova.

Jakou formou se zapojují děti předškolního věku? Jak se liší program pro první a druhý stupeň ZŠ?

Hlavní věkovou skupinou, pro kterou je program určen, jsou žáci základních škol. Máme-li však kapacitu, snažíme se vyhovět i žádostem z mateřských školek. Tam však vzhledem k věku dětí jde především o představení hasičů, případně nějaké soutěže s požární tématikou. Na školách výuka probíhá vždy ve druhé a v šesté třídě. Instruktoři se každý rok vrací, takže výukou projdou všichni žáci školy. Vnímání děti ve druhé a šesté třídě je samozřejmě rozdílné. Instruktoři se take učí rozdílný přístup. Druháčci se do všeho vrhají po hlavě, mají do výuky zařazeno vice her. Šesťákům se občas nechce něco předvádět, víc se stydí a zvažují, jestli odpovídat nebo také občas “zkouší”, co vydržíme. Ale myslím si, že už to, že jim za zvládnutí témat slíbíme návštěvu požární stanice, je dostatečně motivuje a ohlasy jsou velmi pozitivní.

Hasík mi připomíná Soptíka, je to náhoda? Jak dlouho se vymýšlela celá koncepce?

Náhoda to není, ovšem Soptík je licenční značka a jeho oficiální “zapojení” do programu by bylo nereálné. Proto zakladatelé programu vymysleli Hasíka. Zní to pěkně česky a to hašení v názvu potěší. Myslím si, že i moji kolegové hasiči si už na jméno zvykli a nepletou se.

Co se týče koncepce celého programu, tak ten má kolébku v Bruntále, kde si před lety dva hasiči po své stáži u kolegů v Kanadě řekli, že je třeba konečně něco udělat i v České republice. Bratři Bohdan a Štěpán Mikulkovi (příslušníci HZS Moravskoslezského kraje, Územního odboru Bruntál) tak v roce 1996 zahájili zkušební výuku dětí ze základních škol v Bruntále a okolí. Jejich mnohaleté zkušenosti z výuky “hasičských” témat ve spojení s Mgr. Miroslavem Piňosem (ředitel pedagogicko-psychologické poradny) vyústily do vytvoření koncepce celého programu. Program je do současnosti realizován s občanským sdružením CITADELA, které zajišťuje školení nových instruktorů. Jedním z důležitých bodů bylo také získání akreditace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Entuziasmus a nadšení všech tří autorů programu je natolik nakažlivé, že HZS Jihomoravského kraje se při hledání nové koncepce preventivní činnosti k programu v roce 2007 přidal a úspěšně jej v našem kraji rozvíjí.

Jak se do programu mohou zapojit rodiče? Oslovujete školy sami s nabídkou? Je tato činnost pro školy zpoplatněná?

Rodiče jsou do programu “vtahováni” pomocí některých tiskových materiálů, které děti ve škole od instruktorů dostanou. Prostřednictvím úkolů, které žáci dostanou splnit do druhé výukové hodiny si například s rodiči musí sednou a nakreslit domácí únikový plán nebo se zamyslet nad tím, kam doma umístit požární hlásiče. Při zahájení výuky v Jihomoravském kraji jsme samozřejmě oslovovali základní školy a program představovali. V současné době se snažíme vyhovět postupně všem žádostem o výuku. Poptávka teď převyšuje naše možnosti. Zatím se nám podařilo každý rok rozšířit řady dobrovolných instruktorů o minimálně deset dvojic. Pro školy je samozřejmě tato činnost prováděna zdarma.

Co děti na lekcích baví nejvíce? Menší asi už jen přítomnost “požárníka Sama” (viz kreslený serial), ale jak zaujmete starší?

Samozřejmě, že už přítomnost hasičů, kteří se před dětmi obléknou do zásahového oblečení nebo dojdou v uniformě s hvězdičkami je atraktivní. Není to však to hlavní. Za těch pár let výuky jsem přesvědčená, že nejdůležitější je to, že všichni moji kolegové-instuktoři učí rádi a dobrovolně, velmi často z vlastního volna. Dětem mají co říci a díky kurzu, kterým prošli, než získali osvědčení pro tuto práci, také vědí, jakou formou s nimi mají komunikovat.A nemusíme si nic nalhávat, jestli děti nezískáte hned od začátku hodiny, tak jste tam byli zbytečně… Proto výuka probíhá striktně v jednotlivých třídních kolektivech, aby spolu děti byly zvyklé pracovat a nerozptylovaly se. Takové “stádní”přednášky z civilní ochrany pro celou školu v tělocvičně, které si pamatuji z dětství já, jsou snad už všude za zenitem.

Neustále se mluví o domácích úrazech, přesto se dějí… Jaká jsou základní pravidla bezpečné domácnosti?

Když už jsme u hasičských témat, tak bych touto cestou chtěla apelovat na všechny kuřáky, aby dávali pozor na zapalovače a sirky, protože už dvouleté dítě dokáže bezproblémů zapalovač použít… A důležitá připomínka, pořiďte si domů autonomní hlásiče požáru. Investice v řádu stokorun se určitě vyplatí. Další hasičskou radou je vybavit domácnost hasicím přístrojem. Od poloviny roku 2008 je toto povinností v nově kolaudovaných objektech, pro všechny ostatní by to mělo být také samozřejmostí. Hasicí přístroj je nejefektivnější zbraní proti začínajícímu požáru. Takže hurá do obchodu a nechte si poradit s výběrem správného přístroje třeba na webu HZS JMK www.firebrno.cz.

Spousta hasičů má děti… jak nejlépe uhlídat děti v “rizikovém věku” 3-5ti let? Tedy ve věku testování fyzikálních zákonů…

Sama mám dvě malé děti, takže si myslím, že mohu “zasvěceně” odpovědět, že základem všeho je předvídavost rodičů. A samozřejmě být neustále ve střehu a nenechávat je bez dozoru. Myslím si, že v současné době je spousta technických pomůcek, kterými se dá zajistit bezpečnost dětí např.: zástěny na sporák, různé zarážky skříněk a zásuvek.Někdy stačí občas si kleknout a prostě zkusit z “jejich výšky”, kam až vaše ratolesti dosáhnou… Chvilka, kterou zabere odemknutí skříňky např.: s úklidovými prostředy a jinými chemikáliemi, kterou zamykáte před dětmi, se jistě vyplatí. Nenechávat otevřená okna, nože a všechny horké nápoje apod. dávat do bezpečné výšky, kam děti nedosáhnou. Žehlím vždy až děti spí… Jako samozřejmost beru vybavení dětí bezpečnostní přilbou již od prvních metrů na kole nebo koloběžce. Je to velmi široké téma. Jen co se týká bezpečných hraček bychom mohli popsat stohy papírů….

Blíží se léto a koupání. Učí Hasík také první pomoc při tonutí? Nebo spolupracejete např. s Českým červeným křížem?

Všechno se nám do dvou stanovených hodin našeho programu bohužel nevejde. Máme však právě před prázdninami několik akcí, na kterých ve spolupráci s Policií, Městskou policií Brno, Záchrannou službou Jihomoravského kraje a např.: Vodní záchrannou službou cíleně upozorňujeme prostřednictvím různých soutěží na nebezpečí, která jsou právě s letními měsíci spojena.

Děkujeme za informace a všem z Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje, přejeme klidné léto.

Více o dráčkovi Hasíkovi na: http://www.hasik.cz/

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na