Těchto šest let chci naplnit tancem, hudbou a hlavně zpěvem

Když jsem se minulý rok v srpnu vracela z Prahy domů, seděla jsem vedle velmi charizmatické mladé ženy. Její oči měly sílu rentgenového paprsku. Trošinku jsme se daly do řeči. Právě měla začít studovat na konzervatoři a další vysoké škole. Slíbila jsem jí, že se po nějaké době ozvu, abychom probraly její dojmy z těchto dvou škol. Zajímalo mne, kam ji život během těch měsíců posune. Jaký je studentský život současnosti? A jak se Veronika Florianová vypořádala s náročným studiem? Ráda budu sledovat, kam dojde Veronika během několika let… Třeba na pódium?!

Dobrý den, Veroniko, Vaše oči jsou modro-modré, nosíte čočky nebo to je Vaše barva?

Dobrý den, ano, čočky nosím. Jinak bych spíše řekla, že jsou modro-fialové, neboť mám modré oči a nosím čočky, které mají na krajích fialové proužky, takže výsledný efekt je, jak řekla má kamarádka, taková „zajímavá violková modrá barva“.

Když jsme se náhodně setkaly, říkala jste, že jdete studovat operní zpěv na „Konzervatoři“…bylo těžké se na školu dostat? Jak vlastně probíhají přijímací zkoušky v tomto oboru?

Ano, zajímám se o klasický zpěv, tj. operní a muzikálový styl. Tento druh zpěvu se právě vyučuje na brněnské Konzervatoři. Musím říci, že na školu je celkem těžké se dostat. Přijatých je jen pět žáků a výběr probíhá ve dvou kolech. V prvním kole jsou čtyři části. První část je pohybová, kde je důležité, jak se člověk pohybuje při hudbě. Sledují se pohyby těla, držení, ohebnost, co vše za cviky zvládne. Dále jak reaguje a pohybuje se na hudbu a její změny (žánru, tempa, dynamiky apod.), jak hudbu prožívá, a i jak se pohybuje bez hudby. Také je zde důležité drama, neboť jsou vymyšleny události a děje a uchazeč si je má představit a účinkovat v nich, děj předvést nebo na nějaký reagovat. Druhá část prozkouší znalost veškeré hudební teorie, praxe a dějin hudby. Zkouší se např. přednes z neznámých not, opakování předehrané, předzpívané či předtleskané melodie, intonování a tvoření intervalů, akordů a jejich obratů, stupnic a naopak po jejich zahrátí je zanalyzovat a správně pojmenovat a zařadit. Vymyslet závěr, či úvod k zahrané melodii, netransponovat melodii atd. Je toho opravdu mnoho, proto se s výukou začíná již od šesti let na Základních uměleckých školách. Třetí část je pěvecká, kdy se zkouší rozsah, barva hlasu a uchazeč zpívá připravené lidové, umělé písně a árii. Také se zde sleduje mimika, nonverbální vyjadřování a prožívání toho, co zpívá. Poslední část je mluvený projev a projev při naučeném textu, tzn. kdy žák přednáší báseň, či úryvek z knihy. Poté následuje konverzace s profesory.

Musím podotknout, že většina žáků, kteří byli mezi těmi pěti přijatými jezdila alespoň rok před tím, než ke zkouškám šla na Konzervatoř na konzultace a přípravu. Já jsem se takto připravovala také a velmi mi to pomohlo. Tato příprava je však jen z pěvecké části, neboť ostatní části profesoři vymýšlí až při zkoušení a spontánně dle reakcí, znalosti a šikovnosti žáka.

Co Vás vedlo k tomu, že jste se přihlásila ještě na další „školu“?

Tak na konzervatoř jsem šla z důvodu, abych nabyla potřebné znalosti a zkušenosti a měla jsem lepší šanci dostat se na JAMU. To byla má priorita, ale z důvodu dřívějších problémů s hlasivkami, jsem chtěla studovat ještě vysokou školu, která by byla z jiného oboru a v případě návratu mých problémů s hlasivkami bych díky ní měla v budoucnu uplatnění.

Na Masarykově univerzitě studujete obor Hudební nauka a Základy společenských věd, čím Vás tato kombinace oborů zaujala?

Tak tuto kombinaci jsem zvolila, neboť je velmi obsáhlá a zahrnuj vše, co mě zajímá a čemu se věnuji. Od šesti let se věnuji tanci, hudbě a zpěvu a v oboru Hudební nauka je hudby a zpěvu, jak z teoretického hlediska, tak z praktického, kdy zpívám a hraji, opravdu hodně. A obor Základy společenských věd pro mě byla také jasná volba, neboť jsem se na střední škole zaměřila na studium humanitních věd (filosofie, sociologie, pedagogika, psychologie, dějiny, etika, apod.). Tato kombinace je tedy naprosto ideální.

Z „Konzervatoře“ jste odešla, co bylo nejtěžší na skloubení studia dvou vysokých škol? Skončila jste oficiálně nebo ještě uvažujete o návratu?

Tak na konzervatoři i na výsoké škole, byl určitý stanovený rozvrh a docházka, a tyto dva rozvrhy se velmi kryly. Docházku bylo velmi těžké zvládat a i učení bylo velmi mnoho. Skončila jsem oficiálně. Již o návratu neuvažuji, neboť už takový „zápřah“ znovu zažít nechci. Časově to nevycházelo a výuka byla denně od rána osmi hodin do večera (někdy i do 21hod). Fyzicky to bylo šílené lítání mezi školami a z psychického hlediska to bylo velké vypětí ohledně zvládání učiva, zkoušek, nestíhání výuky a přejíždění a vše ostatní kromě škol a učení muselo stranou. S tím jsem se nedokázala smířit.

Máte nějakou radu pro budoucí studenty, pokud se, stejně jako Vy, chystají studovat na více školách současně? Jak si nejlépe rozložit síly na zkouškové období?

Pokudse rozhodnou studovat dvě školy a alespoň jedna je v kombinovaném, či dálkovém studiu, tak si myslím, že by to neměl být takový problém skombinovat a zvládat. Ovšem já jsem tuto možnost neměla, měla jsem pro obě dvě školy denní studium, což byl problém. Ale rozhodně doporučuji každému, aby to alespoň na jeden semestr vyzkoušel a zjistil, co a jak půjde, či nepůjde. Rozhodně to nevzdávat předem! 😉 A co se týká zkouškového období, je důležité se učit průběžně a opakovat si, neboť si učivo ujasníte a upevníte, takže ke zkoušce pak většinu umíte. Učivo nepodceňujte, na poslední chvíli to opravdu nezvládnete.

Chodí se ještě v současnosti na brigády jako práce v zahradnictví, obchodě, aj. manuální práce? Jak si současní studenti přivydělávají?

Musím říci, že o práci v zahradnictví nevím, ale hodně mých kamarádek chodilo, či chodí na brigádu jako prodavačky nebo na doplňování zboží do regálů apod. A naopak kamarádi, kteří jsou šikovní na manuální práci, tak chodí hodně pracovat na stavby, do obchodu jako skladníci či na podobné výpomocné činnosti. Asi mezi nejčastěji vykonávané práce patří – prodavač/ka, servírka, roznášení letáků, novin a práce v „Call“ centrech (obvolávání lidí s různými nabídkami služeb a výrobků).

Máte nějakou představu, kam zamíříte po dokončení školy? Chcete se věnovat hudbě?

Již od šesti let mám v hlavě jedinou představu, chci být zpěvačka! Zpívat muzikálovou a operní hudbu a pokud to bude možné hrát a zpívat v nějakém divadle. Takže se pro realizaci tohoto snu pokouším dělat maximum. A kam zamířím po škole? Tak to opravdu nevím, to je až za šest let, které chci naplnit tancem, hudbou a hlavně zpěvem!!!

Děkuji za rozhovor a přeji zpěvem a tancem naplněné dny i roky.

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na