EU chce víc žen v technických oborech, programem cílí na střední školy

Autor

Až 16 miliard eur ročně by evropské ekonomice přineslo vyšší zapojení žen do technických profesí. Počty strojařek, inženýrek nebo ICT odbornic ale příliš nerostou. Evropský program Girls Go Circular pomáhá dívkám objevit jejich potenciál pro technické obory, předsudkům navzdory. V Česku ho letos vyzkoušely první střední školy.

Vzdělávací program iniciovaný Evropskou komisí a Evropským inovačním a technologickým institutem (EIT) vznikl v roce 2020. Od letošního jara je skrze organizaci Junior Achievement Czech (JA Czech) přístupný také dívkám v Česku. „Hnací silou budoucích profesí jsou technologie a udržitelné inovace. V tomto digitálním, zeleném přerodu pracovního trhu však ženy a dívky za muži zaostávají. Po celé Evropě tvoří pouhou třetinu absolventů technických a vědních oborů a 17 procent pracovní síly v technickém sektoru. Inkluzi žen do těchto oblastí se EU rozhodla podpořit programem Girls Go Circular. Jeho metodika, založená na praktickém učení, podněcuje dívky k řešení technických úkolů a ukazuje, v jakých odvětvích se lze jako vědecký či technický pracovník uplatnit, včetně módy, životního prostřední, zdraví či stravování,“ uvedl Martin Smrž, ředitel JA Czech, která v Česku program realizuje.

Dlouhodobý nepoměr mezi pohlavími v technických oborech je stále patrný už na vysokých školách. Podle evropských přehledů mají ICT obory 19 procent a obory STEM (přírodní vědy, technologie, inženýrství a matematika) 41 procent absolventek. V Česku je rozdíl ještě propastnější – technické obory studuje 28 procent dívek, v ICT jejich podíl nedosahuje ani na pětinu (18 %). „Dívky odmala čelí stereotypům, které jim v rozvoji technických schopností spíš brání, nevytváří si k technice vztah. Přesto sledujeme, že se zájem studentek středních škol o nabízené technické programy zvyšuje – buď je to dílem osvíceného učitele, anebo i chuť jednotlivých dívek neformálně se vzdělávat. Klíčovou roli pro rozšíření programu do škol ale vidím u EU, která do detailně propracovaných materiálů investovala nemalé prostředky a může program nabízet školám přes místní ministerstva a úřady. Věřím, že s vyšší propagací přímo ze strany EU by byl zájem na českých školách obrovský,“ míní koordinátorka programu Girls Go Circular Gabriela Repková.

Online vzdělávací platforma vyvinutá v rámci programu – „Circular Learning Space“ – nabízí studentkám výběr z 18 vzdělávacích modulů, dvou základních o podnikání a oběhovém hospodářství, plus zbytek tematických dotýkajících se oblastí jako elektronický odpad, změna klimatu, potraviny, plasty až po umělou inteligenci a robotiku. „V modulech jsou po registraci do systému zdarma přístupné interaktivní lekce a skupinové praktické úkoly, které jsou inspirovány situacemi z reálného života. Během čtyř až devíti výukových hodin se studentky seznámí s cirkulární ekonomikou, zlepší si své technické a digitální znalosti a zdokonalí důležité měkké dovednosti či podnikatelské kompetence. Metodika výuky zapojuje studentky do cvičení založených na výzvách, jako je vytvoření makety aplikace, vývoj prototypu produktu nebo plánování obchodního modelu,“ uvedla Gabirela Repková.

Registrovat se do programu může prakticky kdokoli, primárně je však určen dívkám ve věku 14 až 19 let, kterým jak tvůrci doufají, otevře cestu ke studiu technických oborů. Středoškolačky se mohou navíc v programu účastnit soutěže s mezinárodním přesahem, a to v tříčlenných týmech. „Program může a nemusí být soutěžní, učitelé ho mohou využít pro výuku celých tříd, bavit bude i chlapce, kteří se mimo jiné naučí vnímat dívky jako rovnocenné kolegyně. Každý učitel může využít kompletně dostupnou a zpracovanou metodiku výuky, včetně soutěže pro dívčí týmy, anebo se při výuce nechá jen inspirovat vzdělávacím modulem a ‚sám si poradí‘, jak studentům co vysvětlit, nebo společně procházejí praktickými úlohami. Materiálu je dostatek na celý školní rok i víc, pokud by chtěl učitel probrat všechny tematické moduly, zároveň si ale může vybírat jen některé, co se mu hodí zrovna do osnov, a těm věnovat jedno- až dvoudenní seminář nebo týden dva výuky s dvouhodinovou dotací,“ přiblížila Gabriela Repková.

V tuto chvíli má program Girls Go Circular přes tisíc zapojených škol a více než 60 000 registrovaných uživatelů po celé Evropě. Přístupný je online ve 24 jazycích. Od června se k nim přidala také čeština a ukrajinština. „V rámci čtvrtého ročníku programu Girls Go Circular se studentky ponořily do světa umělé inteligence (AI) a prozkoumaly její potenciál pro řešení skutečných společenských výzev. Dnešní svět je stále více ovlivňován AI a mladí lidé musí pochopit, jak funguje, aby mohli kriticky posoudit její dopad na společnost, využívat ji eticky a zmírnit potenciální rizika,“ poukázal Martin Smrž.

Letošní první účastnice z Česka měly na splnění výzev pouze dva měsíce. Přesto se do soutěžní části programu s mezinárodní uzávěrkou koncem června přihlásilo šest odhodlaných týmů. „Studentky měly za úkol přijít s nápadem na nástroj umělé inteligence, který by pomohl snížit nerovnosti mezi muži a ženami v oblasti podle jejich výběru (vzdělávání, zaměstnání, věda, umění, sport a další). Pro prezentaci svého nápadu musely vyplnit formulář zaměřený na výzkumnou metodu Design Thinking a představit svou vizi v tříminutovém videu v angličtině. Soutěžící nemuseli vytvořit skutečnou umělou inteligenci, ale měli se zamyslet nad účelem své AI, nad daty potřebnými k trénování jejího modelu a nad společenskými a ekologickými důsledky spojenými s jejím vývojem,“ doplnila Gabriela Repková.

Vítězný tým bude reprezentovat Česko na Fóru žen a dívek ve STEM, které se uskuteční 8.-11. října 2024 v Budapešti.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

https://amtskincare.com/judi-bola/

slot bet 100 perak

https://www.anisraza.com/mezquitagin/judi-bola/ sbobet88 https://erty.ee/