Hrajeme si na herce

Autor

Máte pocit, že je vaše dítě komediant, komik, herec, divadelník? Můžete ho/ji nechat dělat divadelní představení doma v obýváku pro rodinné publikum, nebo můžete zjistit, zda opravdu v sobě má talent, a to ještě mnohem dříve, než přijde čas na konzervatoř. Kurzy pantomimy, které jsem navštívila kousek u Prahy, jsou toho důkazem. Líbí se mi ta možnost, že buď se dítě může opravdu nasměrovat do uměleckého řemesla, nebo prostě jen zkusí něco nového, rozvine své dovednosti a hlavně … (za)baví se!

Mám ráda lidské příběhy a zajímá mě, kdo – co – proč dělá, vyptala jsem se před kurzem herečky, mimky a režisérky Elišky Skarkeové na její cestu k vyučování pantomimy.

Jak jste se dostala k pantomimě vy osobně?
Ve třech letech mě rodiče po mém naléhání přihlásili na klasický balet, který jsem toužila po vzoru své babičky, která tančila v Národním divadle, také umět. Ve školním věku jsem se dostala poprvé na prkna profesionálního divadla Jiřího Wolkera, kde jsem hrála sólové pěvecké role. Činohra mě velice ovlivnila, ale ve 14 letech jsem poprvé viděla soubor Ladislava Fialky v divadle Na Zábradlí a pantomima mě úplně pohltila. Rozhodla jsem se jít tímto směrem. Vystudovala jsem taneční konzervatoř, obor pantomima, a jelikož mě zaujala i pedagogika, složila jsem zároveň i pedagogické zkoušky s absolutoriem.

Jak složité bylo uplatnit se s tak specifickým oborem v české umělecké sféře?
Měla jsem to štěstí, že si mě po dostudování všimla tanečnice a majitelka divadla Image v pražské Pařížské ulici Eva Asterová, a obsadila mě během deseti let mého působení v tomto černém divadle s pantomimou do hlavních ženských rolí. S tímto divadlem jsem procestovala mnoho zemí světa (Izrael, Řecko, Německo, Holandsko, Jižní Korea atd.) Když jsem pak dostala nabídku v řeckých Athénách jako autorka a režisérka divadelních představení pro děti i dospělé, vzala jsem to jako výzvu a v Athénách jsem několik let zůstala. Jelikož pro Řecko byla pantomima velká neznámá, začal zde být o tento obor značný zájem. A tak jsem se dostala k vyučování dospělých herců. Výuka mě natolik zaujala, že jsem začala pořádat pantomimické workshopy i v dalších zahraničních zemích. Domů jsem se vracela s touhou vyučovat i u nás v Čechách, ale zároveň mé biologické hodiny začaly tikat.

Po návratu do Čech tedy přišlo dříve učení, nebo miminko?
Po návratu domů jsem dostala několik divadelních nabídek na choreografii, stačila jsem přijmout jenom tu první u Tomáše Topfera v divadle Na Fidlovačce, ale to už jsem zároveň čekala miminko, takže jsem tuto práci úspěšně dokončila v 8. měsíci těhotenství premiérou Jiráskovi Lucerny. Následně jsem se věnovala malé dcerce a nabídky nějakou dobu odmítala.

A pak přišla nabídka, které jste už neodolala?
Ano, po dvou letech přišla zajímavá nabídka z mé rodné vesnice Chýně, kde byl postaven krásný polyfunkční dům, kde se dá chodit na různé druhy cvičení. Spolu s mou sestrou Markétou, která zároveň dostala nabídku zde vyučovat keramiku pro děti už od dvou let. Obě jsme rády přijaly a spojily tím rodinné i pracovní záležitosti, což je velmi příjemné v tomto hezkém prostředí s kavárnou a dětskou hernou, kde můžou maminky odložit ke hlídání ty nejmenší, ty trochu větší předat nám do kurzu pantomimy a keramiky a zatím si v klidu posedět nebo zacvičit.

Tím se dostáváme k otázce věku, pro jak malé/velké děti jsou kurzy určeny?
Naše kurzy jsou vhodné pro děti již od dvou až tří let. Děti jsou zařazené do skupin podle věku. Hlásí se nám děti i starší a můžeme se tedy pochlubit i letošním přijetím jednoho žáka na konzervatoř, který mým kurzem pantomimy prošel.

U mé sestry Markety, která vede kurz keramiky, se děti naučí modelovat, glazovat barvami na keramiku a rozvíjet jemnou motoriku prstů. Poté je keramika vypálena u sestry v Chýňské dílně, kde je možnost si také zatočit na kruhu. Děti si po hodinách odnášejí domů hotové dárečky pro sebe i rodinu.

 

Jak vypadá hodina pantomimy pro děti?
Hodina pantomimy pro děti probíhá formou divadelních představeníček, kdy děti naučím technický základ a hned tutéž hodinu na to, co se naučily, hrajeme scénky. Děti vyučuji i rytmice na orffovy nástroje a zpěv za doprovodu flétny. A protože mám opravdu šikovné a učenlivé žáčky, kteří mě každou hodinu „dostávají“ svou dychtivostí umět další nové věci, že jsem mohla i s těmi nejmenšími zařadit do výuky hru s maňásky a v září začneme hrát i s většími loutkami a naučím děti stínohru.

Je opravdu možné už v raném věku poznat u dítěte talent?
Talent se dá zachytit opravdu již velmi brzy a já se snažím mít výuku rozmanitou, aby se každé z dětí umělo najít v tom svém, co ho na „divadýlkování“ baví. Včasným rozpoznáním se pak snažím každé dítě individuálně držet u toho, co ho baví, ale zároveň s pozorností na to dítě nezaškatulkovávat a nabídnout mu vícero možností.

Blíží se prázdniny, školní rok končí, jak jej zakončíte vy?
Letos již můžeme výuku zakončit divadelním představením za doprovodu živé hudby: kytary, flétny a orffových nástrojů. Srdečně tímto zveme na představeníčko. Pokud se dětem u nás bude líbit, rádi je po prázdninách přijmeme do nových kurzů.

Děkuji za rozhovor, přeji hodně úspěchů a těším se, že někdy v budoucnu budu dělat rozhovor s některým z vašich odchovanců jako s úspěšným hercem!

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *