Hry II.

Autor

Pokračuji v miniseriálu o hrách, převážně deskových a strategických. Jak jsem v minulém díle slíbila, dnes uvedu pravidla několika jednoduchých her, ke kterým potřebujete jen papír a tužku, event. figurky. Ty ovšem můžete nahradit barevně odlišnými knoflíčky, fazolemi, kamínky, ale třeba i plastovými krytkami na šrouby. No a chcete-li vyhrát, pak si přizvěte slabšího soupeře, nebo, a to je jistě cennější, zapojte svoji bystrou mysl.

Bridge it

Hru hrají dva hráči na speciálním podkladě. Jsou na něm prázdná a plná kolečka (nebo kolečka a křížky, jak je libo).

Z tohoto vzorku se může vytvořit hrací prostor libovolné velikosti. Hráči střídavě spojují svůj druh značek tak, že v rámci jednoho tahu smí hráč spojit libovolné dvě sousední značky svislou nebo vodorovnou čarou. Tato spojnice se však nesmí protínat se žádnou soupeřovou. Vyhrává hráč, který první spojí nepřerušovanou lomenou čarou, která vede od značky ke značce, dvě protilehle krajní řady značek (viz. obrázek).
Rada: Kreslit znovu a znovu prázdná a plná kolečka je otravné. Proto si je jednou provždy vyznačte lihovým fixem na pevnou průhlednou fólii a tahy dělejte obyčejnou tužkou, kterou můžete snadno vygumovat.

Trihex

Hru hrají dva hráči na této speciální desce. Každý z hráčů má k dispozici čtyři hrací kameny odlišné barvy od soupeřových. Hráči je střídavě kladou na body hrací desky. Vyhrává hráč, kterému se jako prvnímu podaří umístit tři své kameny na přímku.

Hex

Hru hrají dva hráči na hrací desce tvaru kosočtvercového včelího plástu o libovolných rozměrech. Např. 7 x 7 polí. Dvě a dvě protilehlé strany jsou prohlášené za bílé a černé. Hráči mají kameny jedné z těchto dvou barev a kladou je střídavě na desku. Vyhrává hráč, který první spojí svými kameny tyto dvě protilehlé strany, jež se barvou shodují s jeho kameny.

Hupo

Hru hrají dva hráči na hrací desce 5 x 3. Základní postavení figurek hráče A: a1, b1, c1, hráče B: a5, b5, c5. Figurky se smí pohybovat vždy o jedno pole vpřed, vzad, vpravo, vlevo, ne však šikmo. Na jednom poli smí stát jen jedna figurka. Na pole b3 je zakázané vkročit. Hru začíná hráč A tahem b1-b2. Potom může pokračovat v tahu, nebo ho ukončí ukázáním na některou ze soupeřových figurek. V rámci jednoho tahu smí, ale nemusí, hráč pohnout všemi svými figurkami, každou však jen o jedno pole. Tah ukončí ukázáním na soupeřovu figurku. Každý je povinný začít tah tou figurkou, na kterou mu soupeř ukázal. Když figurka, na kterou bylo ukázáno, nemůže udělat tah, vypadává ze hry. Cílem hráče A je obsadit pole b4, cílem hráče B je obsadit pole b2. Hráč, který ztratí všechny figurky, prohrává.

Citadely

Hru hrají dva hráči na speciálním podkladě. Na začátku hry má (pomyslně) každý hráč 50 vojáků a na střední čáře je položená „bojová čára“ (např. zápalka). Hra se skládá z několika bitev. V každém tahu (bitvě) hráči tajně napíší, kolik vojáků pošlou do bitvy. Smí napsat i nulu. Tyto bojovníci v bitvě zahynou a „bojová čára“ se posune k citadele hráče, který poslal nejméně vojáků. Když poslali stejný počet vojáků, „bojová čára“ se neposouvá. Když v jednom tahu pošlou oba hráči nulu vojáků, v následujícím tahu musí každý poslat alespoň jednoho. Když se „bojová čára“ dostane do některé z citadel, hra končí jejím dobytím. Když oběma hráčům dojdou vojáci, prohrává ten, u které citadely je „bojová čára“ nejblíže.

Slušní zloději

Hru hrají dva hráči. Na začátku je na hromádce několik zápalek. Hráči z ní střídavě odebírají libovolný počet, který nepřevyšuje polovinu počtu zápalek na hromádce. Kdo sebere poslední zápalku, vyhrává.

Možná máte chuť některou hru vyzkoušet, ale herní plán vám připadá složitý. Nevadí. Napište mi do mé soukromé pošty váš e-mail a já vám zašlu všechny zde uvedené předlohy herních plánů ve skutečné velikosti. Stačí si je vytisknout a hrát.

Pokud chcete herní plány používat opakovaně nebo je přemísťovat (na chalupu, k sousedům, na cestu vlakem, do školy pod lavici apod.), pak je praktické, nalepit si je na nějaký pevný podklad, jako je již zmiňovaná fólie nebo třeba sololitová destička a přestříkat je bezbarvým lakem.

A jestliže vám slovní popis pravidel činí problém, mohu vám zaslat ke hře Trihex, Hex, Slušní zloději + jeden bonus navíc také počítačovou animaci.

Nechci se chlubit cizím peřím – autorkou herních plánů i animace je moje dcera.
A rozhovorem s ní, jako lektorkou deskových her, ukončíme příště také tento miniseriál.

Tak ať se daří! A znáte to, není důležité vyhrát …

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na