Na chytré hraní je vždy čas

Autor

Pololetní vysvědčení již je dávno rozdáno a děti školou povinné začínají sbírat známky na základě svých znalostí a dovedností již na druhé pololetí. Vzdělání a vědomosti jsou pro život velice potřebné, proto jsou školní osnovy velice důkladné a zahrnují učivo v širokém spektru oborů. Je důležité nejen dobře číst a psát v mateřském jazyce, prospívat v matematice, orientovat se v zeměpise, dějinách či v přírodě, umět udělat kotrmelec a velmi důležité je umět se domluvit i mimo území České republiky. Na základních školách jsou proto ve školních osnovách hned dva cizí jazyky. Již na prvním stupni, od třetí třídy je do rozvrhu zařazen jazyk anglický.

Jelikož za mých mladých let byla povinna ruština, na kterou jsem navázala němčinou, přiznávám, že já se anglicky nedomluvím. I když je to v dnešní době trochu hendikep, zatím mi německá konverzace dostačuje a na dovolených či v zaměstnání jsem se vždy domluvila bez problémů a tudíž jsem nebyla nucena osvojovat si jazyk anglický.

Všem dětem se snažím pomáhat s učením, ať již formou vysvětlení něčeho, co ve škole nepochopily, /jak můžeš skloňovat podstatné jméno slepice podle vzoru kuře, slepice je jaký rod? / či občasným procvičováním. Jen v anglině jsem prohlásila: „neumím, musíte se naučit sami“. Dokud mí potomci dostávali jedničky či dvojky, tak bylo vše bez problémů, ale když dcera donesla čtyřku, začala jsem uvažovat, jak jí trochu pomoci. Jsem zastáncem hesla: když se chce, všechno jde a protože i já jsem chtěla tak to vyšlo.

V cizím jazyce jsou důležité slovíčka a tak jsem se rozhodla zaměřit právě na ně. U slovíček může být problémem i to, že když se delší dobu nepoužívají, tak se velmi rychle zapomenou. A tak jsem vymyslela, že místo nudného biflování použijeme na výuku anglické pexeso. Anglických pexes je spousta. Dají se koupit v kamenných obchodech i na internetu, jsou k vidění i v dětských časopisech. I když jich je na trhu dostatek, rozhodly jsme se s dcerou, že vytvoříme pexeso vlastní, které bude zahrnovat anglická slovíčka, která probírají ve škole.

„Začneme vyrábět pexeso v sobotu odpoledne“, oznamuji dcerce, „dopoledne máte naplánované závody a odpoledne se pustíme do učení“, upřesňuji své původní prohlášení. Máme štěstí. Na závodech děti dostávají tašky s propagačními materiály, mezi kterými je i pexeso. Po obědě jsme pexeso připravily pro naše použití a hrály.

Hrály jsme denně. Nezbytnou součástí našeho vybavení je chytrý telefon. Využíváme stránku se slovníkem, abychom uměli slovíčka správně vyslovit. Denně jsme přidávaly dvě nové kartičky a postupem času jsme pexesa rozdělily. Po hře následuje nepříjemná část – psaní. Bohužel. Jiná výslovnost i pravopis.

Dcerka se v angličtině hodně zlepšila, jak mi potvrdila i paní učitelka. Již mi zase nosí skoro samé jedničky. A ještě nenásilně přivádíme k angličtině Lucku, která chodí teprve do druhé třídy a občas si s námi anglické pexeso ráda zahraje.

A jak se učíte Vy či Vaše děti?

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na