Školní brašny

Autor

Školní brašny, aktovky, či batohy jsou asi tím nejvýznamnějším vnějším znakem každého školáka.

Brašny však nejsou pouhé doplňky žákovského šatníku. Plní funkci úložny pomůcek. A že se těch pomůcek musí žáčkům na záda vejít! Když spočítáme tu hromadu sešitů v objemných deskách, učebnice, mnohdy i třípatrový penál, pravítka a úhloměry, vezmeme v úvahu svačinu ve svačinové krabici, láhev s pitím, sem tam nějaký výrobek z výtvarky, knížku na povinnou četbu a u prvňáčků třeba i dvoje desky-jedny na písmenka a druhé na čísla…, aktovka se nadýmá do obřích rozměrů. Její váha pak šplhá třeba k neuvěřitelným osmi ! kilogramům!

Jaká má být?

Aby byla aktovka pro naše dítě skutečně vhodná a bezpečná, měla by splňovat několik obecných požadavků, které na jmenované „zavazadlo“ klademe:

  • Anatomické tvarování – především v oblasti zad, vhodná je taková brašna, která má záda vypolstrovaná, aby pomůcky z brašny školáka netlačily a školák se s aktovkou nehrbil a nekřivil.
  • Nastavitelné popruhy na ramena – by neměly chybět.
  • Reflexní pruhy a označení. Požadujme pouze takové aktovky, či batohy, kterým tyto prvky nechybí. Aby bylo naše dítě dobře vidět především za šera.
  • Tvarované nožky – se hodí, jako ochrana před vlhkem a špínou.
  • Stálost barvy – bylo by opravdu velmi nepříjemné, kdyby aktovka pouštěla barvu do dětského oblečení.
  • Pohodlné nošení – vhodné pro každý den.
  • Pestrý, zajímavý design
  • Kvalita – aby aktovka zvládala běžné zacházení a nemuseli jsme ji po krátkém čase reklamovat.

V současné době máme nepřeberný výběr z kvalitních brašen, je jen na nás, jaké firmě dáme přednost.

Pro náš dnešní článek se mi podařilo oslovit paní Míšu, maminku 16leté dospívající Lucky a 10letého Matěje.

Míšo, kdo u vás kupuje školní brašny?

„Ježíšek! Školní brašny dostávají děti zásadně k Vánocům. Důvodem je i to, že mám jako matka na brašnu určité nároky, protože se s nimi nosí děti každý den a nevhodný, byť pestrý, batoh třeba i s lákavým motivem, by mohl v krátké době poškodit zdraví obou mých dětí.“

Podle čeho dětem vybíráš vhodné batohy nebo aktovky?

„ Rozhodně se nesnažím na aktovkách a batozích ušetřit. Naopak, jsem ochotná si za kvalitu i připlatit. Vlastně jsem odpověděla v předchozí větě, vybírám podle kvality. Protože byla Lucce diagnostikovaná skolióza, považuji za důležité, aby měly brašny mých dětí ergonomicky tvarovaná záda a polstrování. Dobré je, když jsou vybavené spoustou kapsiček, protože každý úložný prostor se hodí. Díky kapsičkám je v brašně i přehled. A také vyžaduji, aby aktovka obsahovala reflexní značení a odrazka. V neposlední řadě ovlivní můj výběr i barva výrobku, popřípadě motiv, o kterém tuším, že se bude dětem líbit.“

Kolik brašen už se u tvých dětí vystřídalo?

„ První aktovku dostala Lucka ještě před zápisem. Byla to typická aktovka, dívčí, s dalmatiny. Vydržela jí do třetí třídy. Od třetí do šesté nosila batoh s motivem koní. Od šesté až do devítky růžový batoh. Tedy na základce tři školní brašny. Teď na gymplu má světle hnědý batoh, v pořadí čtvrtou brašnu. Matěj dostal chlapecký batoh loni k Vánocům, předtím nosil také batoh, určený pro mladší školáky s motivem z dětského Večerníčku.“

Říkáš, že tvé děti si nevybíraly brašny samy. Byly pokaždé s tvým výběrem spokojené?

„Ano, myslím, že se jim mnou vybrané brašny pokaždé líbily. Ostatně byly to dárky pod stromečkem, tedy měly o to větší kouzlo. (smích) No, ale jinak mám pocit, že jsem se svým dětem vždy trefila do vkusu. Znám své děti…“

Jak se děti o své brašny starají, aby byly čisté a nějaký čas jim vydržely?

„Nejdřív jsme se řídili přesně podle doporučených rad výrobců a brašny jsme pouze otírali vlhkým hadříkem. U Lucčiných aktovek a batohů to šlo. Matěj už je přece jenom trochu méně čistotný, než jeho starší ségra a zvlhčený hadřík by na údržbu jeho brašny nestačil. Proto jeho batoh zažil už dvakrát sprchu. A poté důkladné sušení na sluníčku.“

Byla jsi s výběrem školní brašny spokojená nebo jsi výrobek někdy reklamovala?

„Vždy jsem byla spokojená s tou brašnou, kterou jsem zakoupila. Nikdy nezklamaly.“

Míšo, děkuji za krátké zastavení u školních brašen tvých dětí.

Školní rok teprve začíná. Mnohé z našich ratolestí se se svou brašnou do školy teprve seznamuje. Možná si ještě neprohlédlo všechny kapsičky, kterými jeho batoh oplývá.

Nezapomínejte průběžně kontrolovat, zda nosí potomek do školy pouze učení na daný den. Mnohdy si děti z pouhé lenosti pouze přihazují sešity, které budou následující den potřebovat a neodeberou ty nepotřebné. Brašna tak zbytečně získává na hmotnosti a to není pro dětské zdraví vůbec dobré! Pozor na nedojezené svačiny, zabírají v brašně místo a ohrožují ušpiněním ostatní pomůcky.

Blíží se víkend a bude více času. Na doplnění pomůcek, obalování sešitů, povídání o prvních školních dojmech. Pokud jste se k tomu, rodičové, dosud nedostali, udělejte si čas na své děti a jejich aktovky. Otevřete je společně a povídejte si. Nechte své dítě organizovat, objevovat účel velkých kapes a malých kapsiček, nechte ho pátrat, kam bude ukládat svačinu a kde by se nejlépe vyjímala lahvička s nápojem, kam vkládat pastelky… do jakého okénka si brašnu podepsat a povídejte si o tom, proč to je důležité. Nastavte správnou délku ramenních popruhů, tak, aby dítě brašna netlačila nebo naopak „nevlála kilometr za tělem“.

Zkrátka, prožívejte, účastněte se, objevujte, těšte se spolu. Uvidíte, bude to zábava!

Jakou brašnu jste měli vy a jakou mají nyní vaše děti? Podle čeho se vybírala? A co se do ní (ne)vejde?

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na