Cvičení s M. Mikulandovou 3/3

Autor

Třetí díl povídání o cvičení s uznávanou porodní asistentkou paní Magdalenou Mikulandovou se věnuje pohybu v těhotenství a fyzické přípravě na porod. Čeho se vyvarovat, čeho se naopak nebát.

Kdy je vhodné začít těhotensky cvičit, doporučujete dodržet klid po první tři měsíce, jak se říká?

S cvičením v těhotenství je vhodné začít především tehdy, kdy žena ví, že těhotenství prospívá a nehrozí žádné komplikace. Pokud byla žena zvyklá hodně cvičit již před těhotenstvím, může plynule přejít do těhotenského cvičení. Pokud nikdy předtím moc necvičila, je lepší počkat a začít kolem 12. týdne těhotenství. Pokud žena navštěvuje specializované cvičení pro těhotné a je vedena odborným personálem je v dobrých rukou a dle vyvíjející se situace lze program pro nastávající maminku měnit.

Jaké sporty a typy cvičení by měla těhotná žena úplně vynechat a které omezit?

Nevhodné sporty pro těhotnou jsou – jízda na koni, sjezdové lyžování, bruslení a koupání s větším počtem lidí ve veřejném bazénu. Nepřípustné sporty jsou – silové sporty, vrcholový trénink, seskok padákem, vytrvalostní sporty, míčové hry, potápění, vysokohorolezectví.

Naopak které cvičení se ukazuje jako nejvhodnější?

Mezi nejvhodnější patří specializované těhotenské cvičení, pilates a jóga pro těhotné, břišní tance pro těhotné, plavání zaměřené na těhotné, dlouhé procházky.

Nakolik se obávat do bazénu?

Pokud není bazén prověřen, opravdu bych byla opatrná. Může dojít k úrazu od jiné osoby nebo voda nemusí být z hygienických důvodů vhodná pro těhotné.
Dále bych se vyvarovala plavání v rybnících, jezerech a podobně. Co mohu doporučit je moře. Ledviny jsou v těhotenství velmi zatěžovaný orgán, a proto žena opravdu musí dbát na teplo, aby nedošlo k prochladnutí a možnému nástupu infekce.

Většina druhorodiček nemá čas na cvičení jako u prvního těhotenství, co doporučujete?

Doporučuji si koupit kvalitní DVD cvičení pro těhotné a cvičit si doma. Specializované těhotenské cvičení není vhodné jen pro to, aby si žena zacvičila, ale také napomáhá zlepšovat v těhotenství kondici a posiluje svaly, které v těhotenství mají držet. Zároveň uvolňuje svalové skupiny, které potřebujeme volné k porodu. Správné cvičení skutečně napomáhá zkvalitnit těhotenství a zkrátit porod.

Jaké cviky doporučujete pro trénink na porod?

Dlouhodobé cvičení v těhotenství a správná příprava porodnických poloh, dýchání a tlačení. Pokud žena párkrát v těhotenství zacvičí, lepší porod mít nebude, jde o mírné, ale stálé cvičení, které kvalitně ovlivňuje celý proces.

Když má někdo ze zdravotních důvodů zákaz cvičení v těhotenství, má se více obávat zvládnutí porodu? Co lze dělat v tomto případě?

Těhotenství je proces, a proto jen málo žen je celé těhotenství upoutaných na lůžku a nemůže pro své těhotenství udělat nic. Vždy lze začít i v průběhu těhotenství, můžeme za ženou nebo párem dojít domu a tam je na porod připravit, můžeme vybrat vhodnou tělesnou aktivitu dle toho jak na tom žena je. Náš tým je složen z profesionálů, kteří umí na danou situaci reagovat, správně jí vyhodnotit a ženě pomoci.

MOTO M.M.
Pohyb je cesta k životu, ke zdraví a zdravé mysli. Jelikož nosíte pod srdcem nový život, začněte s ním tím správným směrem tedy pohybem, vitalitou a aktivním způsobem! Magdalena Mikulandová, http://www.studioprozeny.cz

Děkuji za rozhovor a přeji všem budoucím maminkám příjemné sportovní chvilky s bříškem!

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na