Probiotika a prebiotika

Autor

V současné době slýcháme termíny jako probiotika či prebiotika čím dál častěji. Zdůrazňuje se jejich  význam na podpoře a uchování našeho zdraví. Ráda bych upřesnila, co jednotlivé pojmy znamenají a vysvětlila  jejich důležitou funkci pro lidský ogranismus.

Probiotika

Jedná se o bakterie prospěšné pro zdraví. Česky se jim říká bakterie mléčného kvašení. Naše trávicí ústrojí obsahuje spoustu různých bakterií, z těch, které zdraví člověka chrání to jsou například typy Lactobacillus, Bifidobacterium, Streptococcus lactis, Enterococcus faecium. Bojují v našich střevech s choroboplodnými mikroorganismy.

Probiotika se vyskytují v různých potravinách, zakysaných mléčných výrobcích (jogurty, kefíry), v  kvašené zelenině, zelí, okurkách, v tvrdých sýrech. Můžeme si je zakoupit i v lékárně ve formě potravinových doplňků.  Důležité je konzumovat probiotika v dostatečném množství, pravidelně. Čím je probiotická potravina čerstvější, tím více živých bakterií obsahuje.

Probiotika mají velký význam v posilování imunity organismu, působí proti onemocnění trávicího ústrojí, proto se doporučují konzumovat při zácpě a střevních obtížích. V trávicím ústrojí produkují např. vitamín K, který přispívá k prevenci osteoporózy. Dle vědců snižují riziko onemocnění nádory. Zlepšují kvalitu pleti. Snižují hladinu cholesterolu tím, že zvyšují vylučování žlučových kyselin stolicí. Probiotika se příznivě podílí na mineralizaci kostí a tím posilují jejich odolnost. Eliminují negativní efekt antibiotik.

Prebiotika

Pojmem prebiotika označujeme nestravitelné sacharidy, které ve střevě slouží jako potrava pro probiotické bakterie. Díky nim se probiotickým mikroorganismům daří. Prebiotika najdeme v potravinách obsahujících vlákninu, tedy obilovinách, v ovoci, zelenině. Ze zeleniny je největším nositelem prebiotických kultur především cibule a česnek. Prebiotika jsou zastoupena v mateřském mléku.

Význam prebiotik je v zajištění dostatku spřátelených bakterií ve střevě, tedy posilování imunity lidského organismu. Zvětšují objem stolice a podílejí se na prevenci chorob trávicího traktu, zmírňují riziko nádorů v trávicím ústrojí.

Odborníci na výživu radí zařazovat do jídelníčku množství probiotických i prebiotických potravin. Naše tělo potřebuje vyváženou stravu s dostatkem vitamínů, minerálů, vlákniny, dostatek tekutin a vhodný pohybový režim. Probiotická strava prý pomáhá i proti jarní únavě, stresům a stavům vyčerpání. Zkuste na to dnes myslet a nezapomeňte prosím, že zdraví máme jen jedno.

Konzumujete pravidelně probiotické potraviny nebo jste někdy užívali probiotický doplněk stravy? A z jakého důvodu?

Foto: pixabay.com

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na