Běh (nejen) pro dětský úsměv

Autor

Dětem přejeme krásný sváteční den! A nezapomínáme ani na rodiče, ač se to moc neví, i oni mají dnes mezinárodní den. A protože je radost dělat radost, přinášíme konkrétní dobrovonickou inspiraci o tom, jak to lze z malého nápadu dotáhnout na několikaletou úspěšnou a prospěšnou akci. Připravili jsme rozhovor s Terezou Panochovou o akci Římovský běh pro úsměv, která se blíží. A může vás nalákat jak na tento běh, tak myšlenkou na podobný nápad.

Kde se vzal Římovský běh pro úsměv?

Akce vznikla z nápadu uspořádat nějakou akci v naší vsi, aby se něco dělo. A že bychom to mohli spojit s nějakou sbírkou a peníze pak někomu věnovat. Vize byla taková, že přijde pár místních obyvatel, vybereme nějaké peníze za startovné. Nakonec jsme se s holkami dohodly, že to zkusíme udělat trochu ve větším. Na tom, že bychom to chtěly dělat pro nemocné děti, jsme se shodly hned. A že by to mělo být pro konkrétní dítě a konkrétní zdravotní pomůcku či léčebné pobyty, které nejsou hrazeny zdravotní pojišťovnou. Kontaktovali jsme centrum Arpida v Českých Budějovicích, které nám doporučilo chlapečka Lukáška s dětskou mozkovou obrnou.

Lukášek tehdy potřeboval částku asi 50.000 Kč. Ani jsme nepočítali, že bychom této sumy dosáhli, Naše cíle tenkrát nebyly vysoké. Startovací ročník je těžký. Nevíte, kolik lidí akce osloví a na tom všem závisí i zisk ze statového a z prodeje na stánku. Velkou roli hraje i počasí. Nicméně jsem se do toho pustili po hlavě, spoustu věcí jsme nevěděli a i se nám jich pár vymstilo, ale brali jsme to sportovně a hlavně jako ponaučení do dalších ročníků. Vždy je totiž co zdokonalovat. Objednali jsme medaile pro vítěze, minimedaile pro všechny běžce, památeční placky na prodej, dárky pro všechny děti, které se běhu zúčastnili a ceny pro vítěze jsme sehnali od ruzných sponzorů, naplánovali jsme dvě terénní tratě a dvě dětské na fotbalovém hřišti, sehnali jsme si velkou startovní bránu, oslovili místního moderátora. Dokonce se nám nabídla i jedna menší rocková kapela, že by večer zahráli.  Kontaktovali jsme jeden nadační fond, který nám poskytl spolupráci a transparentní účet, bez kterého nelze sbírka uspořádat.

A zadařilo se…

Všechno – až na malé drobnosti – klaplo a první ročník měl velkých úspěch a Lukášovi jsme opravdu vyběhali potřebné finance a ještě jsem podpořili rehabilitační centrum Arpida. Pro nás to byla ohromná motivace do dalšího ročníku.Oslovily jsme tedy naše místní ženy, naše maminky a jejich kamarádky, které mají krásný kamarádský vztah, scházejí se každou středu v místní hospůdce a říkají si Sokolky. Když se sejdou všechny, je jich třeba i 15, tedy krásný tzv. pěkný babinec! Hned nám kývly na to, že do toho půjdou a pomůžou nám. Napečou za svoje náklady buchty a vyrobí těsto na bramboráky, které tam budou prodávat a postarají se i o veškerý prodej u potravinového stánku, pití, klobásy, párek v rohlíku atd. a také o pomoc na registračním stánku nemůžeme opomenou. Dále dobrovolníky na doprovodné programy, jako jízda na koni, malování na obličej, ukázka pole dance, taekwondo, krav maga.

Ale stále jsme věděli, že budeme potřebovat více lidí. Takže jsme kontaktovaly další přátele, kteří byli potřební na trati, jako navigátoři, protože né všude se dala trasa přesně vytyčit, také tam máme nápojový stánek, kde je třeba nalévat a sbírat odhozené kelímky. Další kdo nám pomáhají jsou přátelé s hudební aparaturou, s fotoaparáty. Někdo kdo nám pomůže nakrájet ovoce, aby bylo čerstvě připravené pro běžce, kteří právě doběhli. Dále se všem běžcům při doběhu předávají medaile a vody, na to jsou třeba také pomocníci. Nesmíme zapomenou na kamarádky, které si ochotně sednou za stopky. Což je velký úkol a oříšek. Zapsat přesný čas a k tomu správné startovní číslo, které mají běžci kolikrát jen v ruce, protože nepřežilo fyzický nápor běžce. Někdy bývá nutné je doběhnou a ověřit si jejich číslo, mezitím už dobíhají další běžci, tak je to tedy opravdu náročný a zodpovědný úkol. Každý se totiž na svůj čas těší a chce ho mít správně změřený.

Velkým pomocníkem by byly čipy, které by se o tento úkol samy postaraly. Bohužel jsou dost nákladné a pro naší akci je důležité vybrat co nejvíce peněz, proto náklady za čipy nám přijdou zbytečné. Nicméně kdyby se našel sponzor, který by nám je zafinancoval, vůbec bychom se tomu nebránili! Dále jsou to naši manželé, sousedi, kteří jsou do toho už také s námi zapálení a pomohou nám s přípravami už pár dní před samotným během. Půjčit si dodávku a dojet si do vedlejší vesnice zapůjčit stoly a lavice, naložit, přivést, vyložit. Přivést a postavit velký párty stan, navozit další menší stany a slunečníky. V den samotné akce natáhnout stovky metrů elektrických kabelů, zapůjčení a rozmístění směrovek v obci, označit místo WC a sprch, připravit odpadkové koše, požádat pracovníky obce o údržbu trávníku v místě akce. Ono se to nezdá, ale je toho opravdu hodně.

Jak to vypadalo v dalších ročnících?

Ostatní ročníky probíhaly a probíhají téměř stejně, až na malé změny např. na terénní trati nebo doprovodném programu, případně zdokonalování některých věcí. Druhý ročník 2016 jsme běželi pro Matouše, který taktéž trpí DMO. Tento rok nám nepřálo vůbec počasí, dá se říct, že horší už snad mít nikdy nemůžeme… snad! Celé dopoledne doslova lilo jako z konve, přípravy vrcholily a my byli promočený, všechno mokrý, trať se nedala vyznačit a my měli pocit, že to bude k ničemu, že nikdo nepřijde. Nakonec se nad námi počasí trochu slitovalo a asi hodinu před začátkem pršet přestalo. Hodně lidí počasí asi odradilo, ale i přesto se nám podařilo vybrat částku potřebnou na léčebný pobyt v hodnotě asi 70.000 Kč.  Další třetí ročník 2017 jsme přesunuli z podzimního na jarní termín a vsázeli tak na hezké počasí. Namotivované jsme zase byly o něco více a tak jsem se rozhodly, že zkusíme udělat radost dvěma dětem. Adélce a Terezce opět trpící DMO. Počasí bylo suprové, lidi přišli, sponzoři byli štědří a my jsme opět vybrali potřebné částky dohromady ve výši asi 150.000 Kč.

Náš zatím poslední čtvrtý ročník 2018 jsme dělali pro Nikolase, trpícího také DMO, který potřeboval speciální motomed, aby mohl denně cvičit i doma. Cena této zdravotní pomůcky je asi 120.000 Kč.  Ale celkem jsme dosáhli na částku kolem 200.000 Kč. Mohli se tedy ještě pořídit speciální jízdní tříkolky pro sourozence Anetku a Míšu s DMO. A podpořit rehabilitační pobyt pro posledního hrdinu Petříka. Tento rok už jsme bohužel přestali spolupracovat s nadačním fondem a transparentní účet nám tedy zřídila naše obec. Máme tedy 4 ročníky za sebou a rozjetý 5. ročník. Ten se uskuteční v sobotu 15. června od 13 hodin na podporu rodin Karolínky, Martínka a Barči.

A kdo kromě Vás za tím vším stojí?

Hlavní organizátorky jsme my. Pět holek. Máme na starost veškeré organizační věci, jak ohledně běhu, tak ohledně sbírky. Propagace, marketing, veškeré žádosti, souhlasy, sponzoři, fotografy a fotokoutek, vše si zkrátka zařizujeme i vyrábíme samy… Čtyři z nás mají rodiny s dětmi, kolikrát jde vše stranou a v našich domácnostech se řeší jen běh, nejsou to vždy ideální a harmonické chvilky.,, Ale vždy jsem to zvládly. Jsme ženy činu!

Veliké plus je, že nám TJ Sokol Římov poskytne fotbalové hřiště i se zázemím a v blízkosti je obecní kulturní sál, kde nám obec také nabízí organizační zázemí.Velké díky ale patří všem našim sponzorům, jak těm jednorázovým, tak těm kteří jsou s námi již od prvního ročníku. Další díky putují všem běžcům a to, že se k nám vracejí na další ročníky, je pro nás velká pocta. Jsme rádi, že je jim u nás líbí a děláme vše pro to, aby se u nás cítili dobře i když jsme si vědomi, že naše Římovské kopečky umí dát pořádně do těla. Pomohli jsme už 8 dětem. Letos pořádáme již pátý ročník a musím říci, že jsme udělali opravdu velký krok od toho prvního. Dobrovolníků máme snad dostatek, i když nikdy nevíme, komu zrovna nebude termín vyhovovat. Strašně si jich vážíme a patří jim velké díky, protože samy v pěti bychom se mohly stavět na hlavy a nikdy bychom tuto akci bez nich neuspořádaly. Pravda je, že se shánějí špatně, někteří se musejí přemlouvat, jiní váhají a úkol to tedy není jednoduchý. Ale za ty roky jsem si tady utvořili krásnou rodinnou atmosféru, a když pak můžete vidět ty šťastné oči těch dětí a jejich rodičů, při předání šeku s potřebnou částkou, jak jsou dojatí a jak jsou nám všem strašně vděčný a nesčetně krát nám děkují, tak si všichni tady uvědomujeme, jak jsme byli potřební a nápomocní.

Ty „díky“ tak strašně potěší a pohladí na duši, že to každého zúčastněného potěší a příští rok jdou pomoci s úsměvem a celí natěšení. A také proto, že si všichni uvědomujeme, jak jsme strašně blízko tomu, že by se to mohlo týkat i nás. Že my všichni bychom mohli stát na té druhé straně a žádat o pomoc.

Děkujeme a držíme palce, jste úžasní! 

https://www.facebook.com/events/589056521611102/

Soutěž:

A protože je dnes ten den dětí, máme pro všechny také soutěž. Přidávejte fotky z akcí, na kterých jste byli s dětmi, a které jste si všichni skvěle užili.

Fotografie vkládejte (zde) a nezapomeňte přitom vybrat album „Den pro děti“

Nápověda pro vložení fotky

Soutěž trvá do 30. června 2019 a po jejím skončení vylosujeme ze všech fotografií jednoho výherce, který získá tuto cenu…


Info o knize ZDE

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na