Škol(k)áčci: Konec školního roku

Autor

Děti za sebou mají první školní rok v mateřince i na základce, a tak naposledy společně nahlédneme pod školní a školkové střechy a dozvíme se od patronů, jak se dětem dařilo a tentokrát jsme oslovili i děti, aby školní rok zhodnotily. Jak to tedy našich sedm hrdinů zvládlo?

První otázku jsem položila patronkám a zajímalo mě zhodnocení celého školního roku a tomu, jak ho dítě zvládlo, jak se změnilo. Druhá otázka byla přímo pro škol(k)áčky, a to „Co tě ve škol(c)e nejvíc bavilo?“

ŠKOLÁK PÉŤA – patronka Bea
Péťa je ve škole spokojený a moc se mu v ní líbí (doufám, že mu to vydrží až do devítky). Měl menší problémy s adaptací ale jinak si ho paní učitelka moc chválí. I přes svůj handicap zvládl školu na samé jedničky. Čtení, matematika i český jazyk mu jdou. S prvoukou je to horší. Má problémy si zapamatovat měsíce, dny i roční období a v češtině mu moc nejdou diktáty ale tohle je všechno následek toho, že je skoro slepý. Ukázalo se, že má vrozenou dysfázii, která se projevila právě v diktátech. Špatně vyslovuje a tudíž i špatně slyší vyslovené. Nevadí. Doženeme to přes prázdniny. Pokoušíme se teď o integraci tak snad vyjde. Myslela jsem, že celá první třída bude horší ale dali jsme to a je to v pohodě. Jsem moc ráda, že mám tak šikovného syna.

„Co tě ve škole nejvíc bavilo?“
„Nejlepší jsou přestávky a kamarádi.“

ŠKOLAČKA JESSI – patronka Babuška
První školní rok se Jessince moc líbil. Je stále stejně akční, všudypřítomná, ale stala se zodpovědnou za sebe. Psaní úkolů, chystání pomůcek a příprava do školy ji dnes už nečiní žádné problémy, během školního roku si povinnosti vzala na sebe, čímž propustila maminku ze starání se. Je velmi pečlivá, plánuje si, co je kdy potřeba udělat. Zpočátku se ji vůbec nedařilo číst, nejraději by čtení zrušila, protože je zvyklá být ve všem rychlá a pohotová, první. Čtení ji ale brzdilo a kradlo čas. Přístup ke čtení se hodně zlepšil každodenním čtením pohádkových knížek před spaním. A vzhledem k Jessinčině neúnavné houževnatosti a snaze vítězit věřím, že se v budoucnu i s čtením vítězně „popere“.

„Co tě ve škole nejvíc bavilo?“
„Paní učitelka“.
Patronka dodává: Má ji jako ikonu, kouká na ni, hltá každé slovo, a co řekne paní učitelka, je svaté. Paní učitelka je ve třídě Kápo 1 (hlavně během vyučování) a Jessinka je dle jejího vzoru Kápo 2 (o přestávkách)…

ŠKOLKÁČEK KUBÍK – patronka Alča
Myslím, že jsme první a zároveň i poslední školkový rok zvládli v pohodě a ze školkových dveří se nám bude odcházet hodně těžce. Kubík si zvykl na nové prima kamarády i na milé paní učitelky. Navíc školka dodělává krásnou novou zahradu s novými herními prvky, ale se vzdělávacími koutky, které si už teď moc neužil a to bude asi mrzet nás oba. Je nabitý zážitky i novými poznatky a teď už nás čeká zase jiné „dobrodružství“ – první třída.

„Co tě ve školce nejvíc baví?“
„Hraní s maláčema, protože tam mají jiné hračky než my ve třídě.“

ŠKOLKÁČEK FILIP – patronka Trz
Filípek se hodně posunul v samostatnosti, protože ve školce se tomu hodně věnují: např. příprava jídla, nalévání polévky, kontrola výsledků vlastní činnosti apod. Nicméně doma občas dělá, že nic z toho nezná a nechal by se pomalu oblékat i krmit. Počáteční drsnější chování vůči ostatním se podařilo celkem zkorigovat, (na)učil se životu a soužití ve větší společnosti dětí, kde se občas musí přizpůsobit. Během druhého pololetí jsem náhodně zjistila, že se naučil číst i psací písmo. Také mezi řečí vyplývá na povrch, že má zlepšené znalosti angličtiny, když mi občas něco někde přečte nebo řekne. Jinak mi toho přímo na otázku „co se dělo ve školce?“ moc nepovypráví, ale na přednášce jsem se dozvěděla, že to je klučičí specialita a je to běžná záležitost…

„Co tě ve školce nejvíc baví?“
„Velký kostky – růžový malý, červený dlouhý a hnědý dřevěný tlustý. Stavíme z nich různý věci. Někdy taky přesýpačka kuliček, kterou jsem hrál první den, když jsem tam byl. A čtení o zvířatech z pouště – lama, laguna, velbloud jednohrbý a dvouhrbý.“

ŠKOLÁK FREDY – patronka Satine
Školním rokem proplul tak nějak samozřejmě. Znám ho, a tak mi žádná zvláštní překvapení nenachystal. Myslíme si, a i jeho pan třídní je toho názoru, že by měl mít víc toho k učení. Látku ve škole zvládá v pohodě, a tak se nějak moc nemusí snažit a plně nevyužívá svůj potenciál. Má hlavu na jazyky, a proto jsem se po konzultaci s ním rozhodla, že mu přes léto najdu lektora francouzštiny, kterou si přibere k angličtině a němčině, která mu od příštího roku přibude ve škole.

„Co tě ve škole nejvíc baví?“
„No angličtina. To je snad zbytečná otázka, ne?! Jo a ještě informatika.“

ŠKOLAČKA MÍNA – patronka Satine
Mínce vydrželo počáteční nadšení po celý rok. Považuji za přínos to, jak si ve škole našla své místo, stala se suverénnější a víc jistá svou osobností. Hezky zapadla do kolektivu a našla si spoustu kamarádů a kamarádek. I v učení udělala velký pokrok. Líbí se mi na ní i to, jak svědomitě a zodpovědně přistupuje ke školním povinnostem a domácí přípravě. V tom je úplně pravý opak Fredyho, který je v tomto směru lajdák.

„Co tě ve škole nejvíc baví?“
„Mám ráda, když v družině skáčeme na trampolíně. A když nás to nebaví, tak si jdeme hrát s něčím jiným. A líbí se mi pan učitel, jakej je to fešák.“

ŠKOLKÁČEK MIKY – patronka Satine
U Mikyho jsem trochu na rozpacích, jak ten rok zhodnotit. Poznal spoustu nového, byli na výletech, pořádali různé aktivity, jezdil na plavání, ale o všem vyprávěl tak nějak bez nadšení. O některých věcech jsem se dozvěděla až z fotek na nástěnce, třeba že byli v policejním vrtulníku. Většinou, když přijdu a ptám se, co dělali, tak buď řekne, že nic nebo že malovali. Přitom který kluk by se zapomněl zmínit o tom, že byl ve vrtulníku nebo u hasičů?! A ten jeho pohled, když ho ráno odvádím. Celkově u něj hodnotím rok ve školce spíš negativně, protože se víc stáhl do sebe a posmutněl. Když se ho zeptám, jestli se mu ve školce líbí, tak řekne „Líbí“, ale tváří se u toho smutně. Tak nevím. Jsem zvědavá na školu.

„Co tě ve školce nejvíc baví?“
„Nejvíc si hraju s Duplem a duplovýma policajtama. Někdy si se mnou hraje s Duplem i Matěj, ale občas nechce. A taky se mi líbilo, když jsme měli ekoprográmek o vesmíru. Bylo tam všechno z vesmíru. Hvězdy a planety a tak.“

Patronkám i dětem děkuji za sdílení pocitů, zkušeností i fotek a přeji hlavně budoucím školáčkům, ať se jim ve škole líbí!

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na