U modrého slona

Autor

Soukromá školka U Modrého slona otevřela dveře pro své zájemce o letních prázdninách, kdy vyšla vstříc aktuálním potřebám rodičů a kromě „školkových“ dětí přijímala i malé školáky. Na podrobnosti o „sloních aktivitách i plánech“ jsem se vyptala zakladatelky paní Patricie Steigger. O názor jsem poprosila i jednoho z tatínků místních klientek. A samozřejmě se zkušebně přišly podívat a vyzkoušet prostor, paní učitelky i program také naši RaFani, abychom měli pohled i z dětské strany.

Nezbylo na Vaše dítko místo v mateřské škole? Potřebujete část dne pracovat, i když jste ještě na rodičovské dovolené? Nejsou třídy s mnoha dětmi pro Vašeho potomka to pravé? Nemají Vaše dcerka či syn rádi několikahodinové vysedávání u kadeřníka nebo na úřadech? Cítíte, že Vaše dítě (ještě) potřebuje individuální péči? Máte rádi slony? Chybí Vašim milým dětský kolektiv a ještě není čas ani možnost na klasickou státní školku? Pokud jste si na některou z otázek odpověděli kladně, tak právě pro Vás může být vhodná nová školka na Kladně.

Zakladatelkou je trojnásobná matka, vystudovaná inženýrka ekonomie Patricie Steigger, kterou jsem vyzpovídala o přípravě, denních aktivitách i dalších plánech, které chystá U modrého slona.

Jak vznikla myšlenka na založení Vašeho zařízení?
Asi nejdůležitějším impulsem bylo to, že jsem chtěla dělat práci, která mě baví, a která bude přinášet radost mně i ostatním. Školku bych ráda nastavila tak, aby rozvíjela osobnost dětí a připravila je pro praktický život.

To je mi jako matce bývalého Montessori školkáčka povědomé.
Ano, rádi bychom průběžně do školkového programu zaváděli principy Montessori pedagogiky. Jako základní vidím myšlenku paní Montessori, že učitel je rádce a rovnocenný partner, který dítěti pomáhá na jeho cestě objevování a učení se. Tahle myšlenka je mi velmi blízká a chci na ní ve školce stavět.

Nakolik složitá byla cesta od myšlenky k reálně otevřeným dveřím U modrého slona?
Vypočítat všechno, co bylo potřeba zařídit, by bylo opravdu nadlouho. Důležité však je, že se povedlo najít vhodné prostory (Náměstí Jana Masaryka 2735, Kladno Rozdělov, prostory domu služeb Siréna), které bylo možné upravit podle náročných požadavků hygieny a hasičů. Dále jsme vybavili školku kuchyňským koutem, šatnou, toaletami a hračkami. Zajistili jsme stravování, které chystáme v brzké době upravit na „bio“. A jeden z nejdůležitějších úkolů byl samozřejmě najít vhodné „tety“.

To je podle mne z pohledu dětí to nejpodstatnější, jak se Vám povedlo tento úkol splnit?
Momentálně máme dvě paní učitelky, kterým říkáme „tety“. Obě jsou nadšené do své práce. Třetí „tetou“ jsem podle potřeby já, a to v době vycházek, jídla či hraní. Všechny tři se shodně snažíme dětem vytvořit prostředí, kde se budou cítit dobře a kam se budou rády vracet.

Jak probíhá běžný den ve školce, na co se děti mohou těšit?
Otevíráme v 7 hodin. Ráno děti přijdou a mají volnou činnost, aby se rozkoukaly a zvykly si na změnu prostředí. Poté se trochu protáhneme – buď si zacvičíme, nebo hrajeme nějakou pohybovou hru. Následuje svačina, po které je angličtinka (dvakrát týdně), výtvarná nebo hudební činnost. Angličtinu vyučujeme hravou formou za pomoci maňáska, CD, pracovních listů, říkánek a písniček. Ve výtvarné činnosti se snažíme naučit děti pracovat s různými materiály a technikami.

Kolem půl jedenácté jdeme ven. V blízkém okolí máme několik pěkných dětských hřišť – dvě oplocená klasická, jedno lesní a jedno dopravní hřiště. Blízkost lesa pak přímo vyzývá k vycházkám a poznávání přírody. Některé přírodniny si bereme s sebou zpátky do školky, kde s nimi dále pracujeme v rámci výtvarné činnosti. Následuje oběd, po kterém se odpočívá při pohádce. Odpolední program je pak přizpůsobený počtu a věku dětí, které ve školce zůstávají. Otevřeno máme do 17,30h.

Máte nějaké další plány kromě tohoto školkového programu?
Vzhledem k zájmu a dotazům ze strany rodičů připravujeme zavedení odpoledního programu pro mladší školní děti z okolních škol, kterým nevyhovuje družina, ať už z časových nebo jiných důvodů. Nabídneme jim (DOPROVOD?), svačinu, pomůžeme s domácími úkoly a můžeme je vzít i ven.

Nakonec mi ještě zvědavost nedá se nezeptat: Proč zrovna „modrý slon“?
Zvířátka obecně jsou dětem blízká a slon je navíc symbolem štěstí a moudrosti. Modrá barva je zase spojována s komunikací, důvěrou a spolehlivostí. A to vše rádi našim klientům nabízíme. Modrý slon je proto v našem logu jako symbol moudrého a spolehlivého průvodce šťastným dětstvím.

Děkuji Vám za rozhovor a přeji mnoho modroslonního štěstí!

Tatínkův pohled
Odchytila jsem pana Davida, tatínka dvou roztomilých berušek, které si školku vyzkoušely, a zeptala se ho na dojmy z nového zařízení:
Hned po příchodu mě překvapila rodinná atmosféra. Klídek pohoda, žádné davy dětí přetahující se o hračky, Místo toho nám na uvítanou děti zahráli loutkové divadlo O červené karkulce. Myslím, že tady učitelky s dětmi opravdu pracují, ne že je jen hlídají. Ono jde asi i o to, že dětí je tu spíše méně než více, takže se lze každému věnovat individuálně.

RaFani na stopě
Líbila se jim hned vstupní šatnička, kde si uspořádali svoje botky i oblečení podle oblíbených obrázků, proběhli se prostorem, a pak se usadili k hračkám a hraní. Vyzkoušeli si jak volné hraní, tak malování a cvičení s paní učitelkou. Chybělo málo a vyžadovali by i svačinku. Prostor je krásně uzpůsoben dětskému pohybu, ale i klidnějším aktivitám jako jsou výtvarné činnosti. Pod stolečky je vhodně zvolený omyvatelný materiál, který jsme neplánovaně také vyzkoušeli, a to shozením vodových barev na zem. Tety se vůbec nelekly ani nedivily. Je vidět, že práci s dětmi mají v malíčku.

Filip: „Nejvíc mě bavilo, jak jsme si házeli plyšáčkama.“
Růženka: „A kdy tam zase půjdeme?“

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na