Životní filozofie – jóga

Autor

Současná doba nahrává chaosu, spěchu, neklidu. Jak relaxujete, čerpáte energii? V čem nacházíte harmonii? Je vaše tělo neohebné, těžkopádné? Je vaše mysl zanesená splíny, stresy, starostmi? Nepomáhá vás zotavit vana plná voňavých bublinek, z procházky se vracíte bolaví a unavení?

Co zkusit cvičit jógu? Také si pohráváte s myšlenkou, že je na čase pro své tělesné a duševní zdraví NĚCO UDĚLAT? Neodkládejte prosím svůj nápad. A pokud vám schází informace a lehké popostrčení, začtěte se do našeho dnešního článku. O józe si se mnou povídají dvě sympatické dámy, paní ing. Kateřina Nikodýmová a paní Radka Sedmíková, cvičitelky jógy a členky Unie Jógy.

Co je to jóga?

Je velmi těžké v několika málo větách vystihnout podstatu jógy. Proto bychom se soustředily pouze na to, co znamená jóga pro nás: pro nás je jóga fyzické cvičení, které společně s dechem pomáhá harmonizovat osobnost.

 

Jak jste se dostaly k józe, jak dlouho ji cvičíte a nakolik obohatila právě jóga Váš život?

O jógu se obě dvě zajímáme již několik let, dostaly jsme se k ní vlastně náhodou a zaujala nás natolik, že jsme u ní zůstaly. Ze začátku jsme jógu vnímaly jako prostředek ke zlepšení fyzické kondice pro další sporty, ale postupem času se jóga stala naší životní filozofií. A jak nás jóga obohatila? Udělala z nás lepší lidi (úsměv)

Pro koho je jóga určená?

Mezi největší výhody jógy patří to, že je určená úplně pro každého, tedy včetně dětí. Existují již kurzy jógy pro děti předškolního věku, většinou od tří let, kde se formou hry naučí základním principům jógy. Z fyziologického hlediska u malých dětí jóga napomáhá správnému vývoji organismu, může napravit svalovou nerovnováhu, korigovat křivku páteře, napomoci rozvoji slabého hrudníčku. Pomocí cíleně vedených cvičení lze příznivě ovlivnit vady držení těla, a to samozřejmě nejenom u dětí. Návyk správného držení těla je jedním ze základních předpokladů dobrého zdraví nejen svalového a kosterního aparátu, ale celého organismu.

Jógová cvičení jsou doporučována lidem zdravým, ale také oslabeným i handicapovaným. Těm zdravým jóga pomůže upevnit dobré pohybové návyky a těm oslabeným zlepší a odstraní drobné nevyváženosti tělesné i psychické. Tímto se dostáváme k psychologickým účinkům jógy. Jóga je cílevědomou a praktickou snahou o rozvíjení fyzické, psychické, intelektuální a duchovní rovnováhy člověka. U dětí je zároveň systémem, jak vychovávat, kultivovat a harmonizovat jeho osobnost. Obecně, tedy i pro dospělé, platí, že jóga nám napomáhá k sebedůvěře, jistotě, klidu a pokoře.

 

Mohou se jógová cvičení podílet na uzdravení nemocného organismu?

Zde je třeba ze všeho nejdřív zdůraznit, že jóga v žádném případě, přes všechny své blahodárné účinky, nenahrazuje jakýkoliv léčebný postup. Ale…výborně funguje jako prevence a stejně dobře se podílí, jak už je uvedeno v otázce, na uzdravení organismu, spolu s předepsanou léčbou. Všechny jógové pozice byly vyvinuty s určitým cílem, aby příznivě ovlivňovaly část našeho pohybového aparátu nebo nějaký z vnitřních orgánů. Tyto konkrétně zvolené pozice nám v případě nemoci pomohou překonat a zkrátit dobu rekonvalescence a zároveň vytvořit podmínky k tomu, aby se nemoc znovu neobjevila.

Čím je jóga prospěšná naší psychice?

Částečně jsme na tuto otázku už odpověděly v otázce pro koho je jóga určená. Lze ještě doplnit, že jóga nám přináší vnitřní klid a pohodu a obzvláště balanční pozice nám napomáhají formovat pevný charakter.

Spálí se při józe kalorie? Je možné jógou hubnout?

Jóga je velkým pomocníkem při hubnutí. Tepová frekvence při hodinách jógy se pohybuje přesně v rozmezí, kde se spalují tuky a ne cukry. Zároveň jednotlivé pozice tvarují křivky těla, a jelikož jsou svaly namáhány pouze vahou našeho těla, nenabývají na objemu, pouze se vyrýsují. Při pravidelném cvičení tedy docílíme toho, že tělo je symetrické, zpevněné a odpovídající stavbě naší kostry. Zároveň, při dlouhodobějším cvičení jógy máme tendenci zcela přirozeně přejít na odlehčenou verzi stravování, tj. méně složitých cukrů, tuků a masitých výrobků, což jen urychluje proces redukce váhy.

Jak často je vhodné se věnovat józe?

Jóga se nejlépe praktikuje, stane-li se součástí života. Obecné pravidlo zní: „čím častěji, tím lépe“ a „ raději každý den několik minut než jednou za čas dvě hodiny“. Jóga je nezaměnitelná v tom, že ji lze praktikovat téměř kdekoli, a to formou dechového cvičení nebo takzvaně „neviditelného“ cvičení, které můžeme provádět v civilním oblečení v práci či např. v dopravních prostředcích.

 

Jak dlouho trvá jedna lekce jógy?

To je velmi individuální, vždy záleží na cvičiteli. U nás cvičíme 70-80 min, přičemž prvních pět a posledních deset minut je věnováno relaxaci.

S jak velkou skupinou lidí cvičíte?

Počet našich cvičenců je limitován kapacitou cvičebních prostor, což je v našem případě max. 20 osob.

Mohu s jógou začít v jakémkoli věku?

Ano jistě. Skupina našich cvičenců zahrnuje různé věkové kategorie, od náctiletých po seniory.

Komu toto cvičení nedoporučujete?

Jóga je vhodná pro každého, s přihlédnutím k aktuálnímu zdravotnímu stavu a kondici.

Kam si s Vámi mohou přijít naši čtenáři zacvičit?

Cvičíme v Jihlavě od pondělí do čtvrtku. Více informací o našem cvičení lze najít na www.joga-jihlava.cz

Těšíme se na viděnou.

 

Paní Kateřině Nikodýmové a paní Radce Sedmíkové mnohokrát děkuji za zodpovězení svých dotazů. Přeji hodně zdraví, psychické i duchovní rovnováhy. Radost po těle i po duši.

Cvičíte jógu nebo ji cvičí někdo z vašich blízkých? Plánujete do vašeho života změnu?

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na