Do boje s jarní únavou

Autor

Jste poslední dobou unavení, apatičtí, bez nálady nebo naopak podrážděně vystřelíte dřív, než si uvědomíte, kam míříte? Prospali byste celý den, do ničeho se vám nechce a nic se vám nedaří? Pak vás zřejmě polapila jarní únava.

Nebojte se, jarní únava není nemoc. Náš organismus se pouze hůř vyrovnává s probuzením ze „zimního spánku“. Pomalejší a zlenivělý metabolismus nestíhá svižné tempo jara. Je dříve vyčerpaný a postrádá hormon dobré nálady – serotonin. Tvorba serotoninu je závislá na slunečním svitu. V zimním období našemu tělu chybí a nedostatek se projeví rozmrzelostí a sklonem k depresím.

Pokud jste v zimě nabrali pár kil navíc a při svlékání huňatého kožichu zjišťujete, že vám nevzhledné faldy přetékají přes úzké džíny, které možná ani nedopnete, pesimismus ve vás opět narůstá. Nemáte co na sebe?

Venku se lehce oteplilo a vás zase potkala viróza, bez kapesníku neuděláte ani krok? Máte stále červený, od smrkání a kýchání odřený nos, kruhy pod očima, které nezakryje ani pořádná vrstva makeupu? Vaše imunita je oslabená, jste malátní a každé ráno se cítíte, jako byste složili vagón uhlí? V práci na vás kladou stále stejně vysoké nároky a vám došel dech? I tohle je jarní únava.

Jarní únava postihuje muže, ženy, dokonce i děti. Nejčastěji však doléhá na ženy. Trvá několik dnů až týdnů a postupně sama odezní. Existuje několik rad a doporučení, jak se jarní únavě vyhnout nebo s ní co nejrychleji skoncovat.

Tekutiny

Čím jiným účinně probudit ospalý metabolismus, než pořádnou dávkou tekutin? Tekutiny jsou jedním z nejdůležitějších životabudičů. Dbejte na dodržování pitného režimu, dopřávejte si 2 – 2,5 l tekutin v podobě pramenité neperlivé vody, ovocné šťávy nebo čajů. Kromě přívalu energie pocítíte (a uvidíte) správnou hydrataci na vaší pokožce. Urychlíte trávicí procesy a tělo se rychleji zbaví škodlivin.

Pohyb na čerstvém vzduchu

Pohyb svědčí srdci, cévám, svalům a v neposlední řadě psychice. Při pohybu se uvolňuje do těla endorfin – hormon štěstí. Vyjděte si na delší procházku nebo vyzkoušejte pro vás nový sport – pořiďte si kolečkové brusle, kolo nebo zkuste navštívit lekci strolleringu. Nadbytečná kila se nejpříjemněji shazují pohybem, uvidíte, že brzy dopnete i těsné oblečení. Den se prodlužuje, slunce a světla je čím dál více, stačí jen vyjít hřejivým paprskům vstříc. Vězte, že to funguje! Dopřejte si denně alespoň půlhodinku.

Jiná strava

S jarní únavou lze bojovat i pomocí jídla. Odlehčete stravu, jezte více zeleniny v podobě salátů, dostatek bílého masa a mořských ryb, mléčných výrobků, celozrnného pečiva a ovoce s množstvím viamínu C. Jaro přeje barvám a i váš jídelníček by měl být pestrý a barevný. Pampeliškový salát skvěle chutná. Sedmikráskový květ pokrm ozdobí a pohladí naši duši.

Odpočinek

Nechoďte spát příliš brzy, ale ani neponocujte. Nejvhodnější je navyknout tělo na stejnou usínací i probouzecí dobu. Brzy nás čeká nástup letního času, pozor na rozhození spánkového režimu. Před spaním je správné důkladně vyvětrat. Ideální teplota v ložnici je 18°C. Nepodceňujte správné zatemnění místnosti, v níž spíte. Spěte na kvalitní, pevné matraci, nejlépe s pohyblivým roštem. Nejvhodnější je spát hlavou směrem k severu, nohy směřovat na jih. Před usnutím nemyslete na žádné starosti, poslouchejte příjemnou hudbu, vypijte sklenku teplého mléka s medem.

Barvy

Po jednotvárné a okoukané bílé a našedlé zimě přivítejte jaro barvami. Vymalujte váš byt barvami, které máte rádi. Pořiďte si barevné bytové doplňky nebo přesuňte nábytek. Oživte svůj šatník odstíny žluté, oranžové nebo svěže zelené. Obklopte se květinami. Barvy jsou silné zbraně proti jarní únavě.

Změny a vzrušení

Dopřejte si změny a nové vzrušující zážitky. Proberte se z apatie plánováním výletů, hledejte a nacházejte nové zájmy, koníčky, poznávejte lidi a nebojte se nových vztahů, lásky. Čtěte, poslouchejte hudbu. Tvořte, co umíte a učte se, co jste chtěli vždycky dokázat. Jarní energie je mocná.

V klidu

Pokud je vám příjemné lenošení, lenošte! Dopřejte si wellnes pobyt, masáž, kadeřníka či kosmetiku nebo pyžamový den prožitý sledováním oblíbených filmů. Pokud vaše tělo volá po odpočinku, poslechněte jej. Napusťte si vanu voňavými bublinkami, objednejte si pizzu a užívejte si sladké nicnedělání. Vaše mysl se tak oprostí od starostí, shonu a načerpá pozitivní energii.

Jarní únava bez konce?

Pokud se vaše jarní únava přehoupla z limitu týdnů do měsíců, nepomáhají vám uvedená doporučení a máte pocit, že se topíte v moři vyčerpání a depresí, nastal nejvyšší čas navštívit lékaře. Ten vás odborně vyšetří a zjistí, zda u vás neprobíhá současně s únavou i nějaké onemocnění.

Trpíte jarní únavou, čtenáři?

Komentujte jako host

  Odebírat  
Upozornit na